مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان لابراتوار ملی تحقیقات لوس آلموس و موسسه تحقیقاتی تربوجنیکس واقع در آمریکا، موفق به ساخت نخستین اسکنر اشعه ایکس قابل حمل در جهان شدند

ساخت نخستین اسکنر اشعه ایکس قابل حمل

به گزارش ایرنا، این اسکنر اشعه ایکس، قابل حمل و دارای قابلیت تصویربرداری از کانتینرها و ساختمان‌های دربسته است.

این اسکنر منحصر به فرد که متشکل از یک دوربین مینی‌مکس و یک منبع تولید اشعه ایکس با استفاده از پلیمرهای فلزی و بسیار سبک و کم هزینه است و امکان نمایش همزمان تصاویر حاصل از عکس‌برداری با اشعه ایکس را فراهم می‌کند.

هزینه بالا و ابعاد بزرگ تجهیزات عکس‌برداری با اشعه ایکس دو مورد از موانع بسیار مهمی محسوب می‌شوند که تاکنون امکان استفاده از این فناوری را محدود می‌کرد.

این اسکنر جدید به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های بزرگ و گران قیمت فعلی است که به صورت تجهیزات منصوب در ساختمان‌ها برای بازرسی امنیتی با استفاده از اشعه ایکس به کار می‌روند.

این اسکنر با وزنی کمتر از ۵/۲ کیلو گرم، کاربردهای متعددی از جمله بازرسی امنیتی در کارخانه‌های صنعتی، بنادر و فرودگاه‌ها، تصویربرداری پزشکی و رادیوگرافی دارد.

این ابزار پیشرفته برای اولین بار در کنفرانس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع امنیت هسته‌ای معرفی شد. این کنفرانس از اول تا پنجم ماه جولای ( ۱۰ تا ۱۵ تیرماه ) در شهر وین اتریش برگزار شد. یک کاربرد بسیار مهم اسکنرهای اشعه ایکس، انجام بازرسی امنیتی در مراکز هسته‌ای است.

کد خبر 222154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز