همشهری آنلاین: وزیر اطلاع رسانی بولیوی اعلام کرد که سفیران و نمایندگان چهار کشور اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و پرتغال در لاپاز به دلیل بدرفتاری کشورهایشان با اوو مورالس رییس جمهوری این کشور امریکای جنوبی و لغو مجوز پرواز هواپیمای او در هفته گذشته از سوی دولت مورالس احضار می‌شوند.

پرچم بولیوی

به گزارش ایرنا، خانم آماندا دالیوا جمعه شب به وقت محلی - صبح شنبه به وقت ایران - در گفتگو با خبرگزاری رسمی آبی بولیوی گفت: اگرچه بر خلاف سه کشور مزبور، دولت اسپانیا مجوز عبور به هواپیمای مورالس را داده بود، اما رییس جمهوری بولیوی از رفتار سفیر اسپانیا در وین که خواستار بازرسی از هواپیما بود، خشمگین است و به همین دلیل، آنخل وازکز سفیر اسپانیا در لاپاز را برای ادای توضیح در این زمینه فراخواهیم خواند.

دولتهای اروپایی روز سه شنبه گذشته هنگام بازگشت رییس جمهوری بولیوی از نشست کشورهای صادرکننده گاز در مسکو به کشورش، با لغو مجوز پرواز هواپیمای او از خاک خود، مورالس را ناچار به فرود اضطراری در وین کردند زیرا گمان می بردند او ادوارد اسنودن کارمند سازمان جاسوسی امریکا (سیا) را که فاش کرده است واشنگتن همه تماسها و نامه های اینترنتی شهروندان خود و دولتهای اروپایی را کنترل می کند و به همین دلیل، تحت تعقیب دولت امریکا است، همراه خود به امریکای لاتین می برد.

مورالس پس از فرود در وین اعلام کرد که اسنودن را همراه ندارد و دولت اتریش نیز این موضوع را تایید کرد اما 14 ساعت طول کشید تا چهار کشور اروپایی مجوز پرواز دوباره او را از فراز خاک خود صادر کنند. این رفتار از سوی دولت بولیوی، سران کشورهای امریکای لاتین و کشورهای غیرمتعهد توهین به رییس جمهوری این کشور و نادیده گرفتن مصونیت هواپیمای او ارزیابی شده و خشم ملتهای امریکای لاتین را برانگیخته است.

بحران دیپلماتیک ناشی از این حادثه در روابط اروپا و امریکای لاتین از همان زمان ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد.

در همین راستا، وزیر حمل و نقل و مبارزه با فساد بولیوی از دولت اسپانیا خواست اقداماتی علیه سفیرش در اتریش اعمال کند زیرا دیپلمات اسپانیایی تلاش کرده بود به بهانه نوشیدن یک قهوه، به بازرسی از هواپیمای رئیس جمهوری بولیوی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس ، ناردی سوکسو که در حال انجام یک سفر رسمی از مادرید است، شب گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در مرکز فرهنگی و سیاسی خانه آمریکا، همچنین بسته شدن حریم هوایی اروپا برای هواپیمای اوو مورالس را به ظن اینکه اسنودن را همراه خود دارد، محکوم کرد و اظهارداشت: این رفتار موهن به این خاطر از سوی غرب انجام شد که اوو مورالس یک رییس جمهوری سرخپوست است.

مورالس روز چهارشنبه گذشته در یک نشست مطبوعاتی در فرودگاه وین قبل از ترک اتریش به مقصد کشورش به ماجرای رفتار سفیر اسپانیا در وین پرداخت و گفت: این رفتار سفیر اسپانیا واقعا زننده بود. او از من خواست در داخل هواپیما یک قهوه بنوشیم تا از این طریق هواپیما را بررسی کند و مطمئن شود که اسنودن در آنجا نیست اما من به او گفتم که نه دروغگو هستم و نه تبهکار. علاوه بر آن، هواپیمای حامل رییس جمهوری یک کشور طبق قوانین بین المللی از مصونیت برخوردار است و کسی بدون اجازه، حق ورود به آن را ندارد.

سوکسو وزیر حمل و نقل بولیوی با اشاره به این ماجرا گفت:به ما بولیویایی ها بی‌ احترامی بسیاری شده است. به همین دلیل، ما فقط خواستار عذرخواهی نیستیم بلکه خواهان توضیحات دولت اسپانیا در این زمینه نیز هستیم. علاوه بر آن، معتقدیم بستن حریم هوایی پرتغال ، فرانسه و ایتالیا اقدامی است که نباید و نمی توان علیه یک رئیس جمهوری رسمی‌ یک کشور مستقل انجام داد.

وی گفت: اگر کشورهای اروپایی می خواهند کاری انجام دهند، بهتر است به جای پیگرد اسنودن به دستور واشنگتن، از دولت امریکا بپرسند به چه حقی، به جاسوسی از شهروندان و دولتهای اروپایی پرداخته و به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده است.

کد خبر 222048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز