همشهری‌آنلاین: رئیس مرکز ملی اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد گفت: بیش از 100 استاندارد که با حقوق شهروندی و سلامت مردم ارتباط دارد، تدوین شده است که بزودی برای اجباری کردن به شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد.

measurements

عادل بنایی در حاشیه پنجمین همایش ملی اندازه شناسی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه اندازه شناسی علمی است که با صنعت، تجارت، دنیا و سلامت جامعه ارتباط دارد، افزود: در یک سال گذشته سند راهبردی توسعه اندازه شناسی و برنامه‌های 5 ساله اول و دوم تدوین شده است.

وی گفت: در این سند راهبردی و برنامه های توسعه علاوه بر تحقق حقوق شهروندی در معاملات اقتصادی روزمره و مبادلات تجاری بزرگ، دستگاه‌های سنجش آزمایشگاه‌های پزشکی نیز به منظور افزایش دقت در جواب آزمایش مورد نظارت و بازرسی مدام کارشناسان این مرکز قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز ملی اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد افزود: براساس برنامه پنج ساله توسعه اول و دوم نظارت دقیقی بر استاندارد وزنی فلزات گرانب‌ها به ویژه طلا در کارگاه‌های طلاسازی و طلا فروشی‌ها خواهد شد.

بنایی همچنین از تدوین استانداردهای زیست محیطی خبرداد و گفت: استاندارد آلودگی صوتی خودروها تدوین و به خودروسازان ابلاغ شده است که با تصویب در شورای عالی استاندارد به همراه 100 استاندارد دیگر اجباری خواهد شد.

وی با بیان اینکه 50 درصد آلودگی صوتی وسایل نقلیه مربوط به موتورسیکلت هاست از تولیدکنندگان خواست با رعایت استانداردهای آلودگی صوتی سلامت شهروندان را تضمین کنند.

رئیس مرکز ملی اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد افزود: برای رعایت استاندارد آلودگی صوتی در خودرو باید زیرساخت های مناسب ایجاد شود و در ساخت بوق باید از مواد اولیه ای استفاده شود که شدت صدای خروجی را کاهش دهد.

بنایی با بیان اینکه اجرای استانداردهای اندازه شناسی به الزام قانونی نیاز دارد، گفت: هم اکنون جرایم پیش بینی شده برای تخلفات برای اشخاص الزام آور نیست، بنابراین این جرایم باید اصلاح شود.

وی افزود: چنانچه با فروشنده، تولیدکننده و صنعتگر متخلف که وزن کالای تولیدی اش با آنچه در شناسنامه درج شده ،متفاوت است، به صورت جدی برخورد شود دیگر چنین تخلف هایی پیش نخواهد آمد.

کد خبر 221667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز