همشهری آنلاین: نیروی دریایی روسیه و چین قرار است در هفته آینده رزمایش نظامی مشترکی را در دریای ژاپن برگزار کنند.

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل ازخبرگزاری رسمی روسیه در روز سه‌شنبه (۱۱ تیر)، یک ناوگان مشتمل بر هفت ناو جنگی چین هم‌اکنون عازم بندر ولادیوستک است تا از تاریخ ۵ تا ۱۲ جولای در رزمایش نظامی مشترک با روسیه شرکت کند. گفته می‌شود این رزمایش، بزرگ‌ترین رزمایش دریایی مشترک این کشور با روسیه خواهد بود.

این شبکه به نقل از وزیر دفاع چین آورده است: «این بیشترین تعداد نیروی نظامی است که نیروی دریایی چین برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک با یک کشور خارجی اعزام می‌کند.»

برپایه گزارش‌های منتشره، نیروی دریایی چین چهار ناوشکن حامل موشک‌های هدایت شونده، دو کشتی جنگی با قابلیت شلیک موشک‌های هدایت شوند و یک کشتی پشتیبانی کننده به همراه سه بالگرد با قابلیت پرواز از روی ناو و یک گروه عملیات ویژه را از بندر کینگداوو در شرق چین برای حضور در این رزمایش اعزام کرده است.

دست‌کم ۲۰ ناو جنگی و بیش از ۱۰ فروند هواپیما و بالگرد در این رزمایش دریایی که در خلیج پیتر کبیر در نزدیکی شهر ولادیووستک واقع در شرق روسیه برگزار می‌شود، شرکت خواهند داشت.

در این گزارش همچنین به نقل از رومان مارتوف، سخنگوی ناوگان پسیفیک روسیه آمده است، در طی این رزمایش نیروهای دریایی چین و روسیه قرار است «آزادسازی یک کشتی که به دست دزدان دریایی ربوده شده است را تمرین کرده» و عملیات جست‌وجو و نجات انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید، روسیه و چین همچنین دفاع هوایی مشترک، عملیات ضد زیردریایی و نبرد کشتی با کشتی را تمرین کنند.

در عین حال، خبرگزاری شینهوای چین به نقل از فانگ فنگوئی، رییس ستاد کل ارتش آزادی‌بخش خلق چین تاکید کرده است که این رزمایش برای هدف قرار دادن هیچ کشور سومی انجام نمی‌شود.

فانگ همچنین روز دوشنبه در دیدارش از مسکو به هنگام ملاقات با والری گراسیموف، همتای روسی خود گفت این رزمایش‌ها «به منظور تقویت همکاری‌ بین دو ارتش در آموزش‌های نظامی و ارتقاء توانمندی در عملیات نظامی با هدف ایفای نقشی مثبت در حراست از ثبات و امنیت منطقه» انجام خواهد شد.

روسیه و چین از سال ۲۰۰۵ در چارچوب سازمان همکاری شانگهای رزمایش‌های دریایی مشترکی را برگزار کرده‌اند.

در سال‌های اخیر نیروی دریایی چین در مجموعه‌ای از رزمایش‌های مشترک در اقیانوس هند و آرام شرکت داشته است؛ این در حالی است که نیروی زمینی این کشور نیز در رزمایش‌هایی که از طرف سازمان همکاری شانگهای ترتیب داده شده، حضور داشته است.

کد خبر 221665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز