ترجمه‌ی عباس تربن: خیلی از کارهایی که ما در زندگی انجام می‌دهیم، هدفش جلب توجه و رضایت دیگران است. اما اگر قبل از آن، خودمان را دوست نداشته باشیم، هیچ‌وقت حس خوب و رضایت‌بخشی نخواهیم داشت. دوست‌داشتنِ خود، مقدمه‌ی دوست‌داشتن دیگران است. این مطلب یاد می‌دهد چه‌طور قدم‌هایی ساده در این زمینه برداریم.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 705

تمرین، تمرین، تمرین

تمرین، تمرین و باز هم تمرین. دوست داشتن مثل ماهیچه است؛ با تلاش و تمرین قوی‌تر می‌شود. برای شروع می‌توانی سعی کنی کارهایی هرقدر کوچک برای لذت‌بخشیدن به خودت انجام دهی؛ فقط به همین دلیل ساده که خودت را دوست داری و برای این‌که لایقش هستی. خلاصه‌، کلمه‌ای که امروز مُد و معیار است «تو» است. کمی به خودت برس و هوای خودت را داشته باش.

با خودت کنار بیا!

هیچ‌کس کامل نیست و هیچ‌کس یک‌شبه به همه‌ی چیزهایی که می‌خواهد، نمی‌رسد. صبور باش و با قدم‌های کوچک، خودت و موفقیت‌هایت را دوست داشته باش و با آن‌چه که هستی، کنار بیا. خیلی هم به حرف‌های دیگران توجه نکن، آن‌ها هم نقاط ضعف زیادی دارند.

برداشت شخصی نکن!

آدم‌ها مثل آینه‌اند و خیلی‌وقت‌ها تصویر خودشان را در بقیه می‌بینند. اگر تو از خودت راضی نیستی، نمی‌توانی از آن‌چه در بقیه می‌بینی خوشحال شوی. و اگر دیگران تو را تحسین می‌کنند، دلیلش این است که آن‌ها آن‌چه را که درباره‌ی خودشان می‌پسندند، در تو یافته‌اند. بنابراین اگر کسی از تو خوشش نیامد، احتمالاً مربوط به چیزی درباره‌ی خودش است که او را ناراحت می‌کند. خلاصه این‌که از برخورد و رفتار دیگران، برداشت شخصی نکن.

یادت باشد که مهم هستی

سعی کن با کسانی که مدام تو و رفتارهایت را نقد و قضاوت نمی‌کنند، بیرون بروی. از آدم‌هایی که به تو این حس را می‌دهند که آدم مهمی نیستی، دوری کن.

چراغ را روشن کن!

روی نقاط منفی و ضعف‌هایت تمرکز نکن و به‌جایش به نکات مثبت فکر کن. فکرهای منفی مثل تاریکی‌اند؛ به‌محض این‌که چراغ (فکرهای مثبت) را روشن کنی، ناپدید می‌شوند و اثرشان را از دست می‌دهند. سعی کن نگاه مثبتت را در برخورد با دیگران و نیز نسبت به رفتارهایشان حفظ کنی.

* در هفته‌ی بعد با نکات بیش‌تری درباره‌ی دوست‌داشتن خود آشنا خواهید شد.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 705

کد خبر 221652
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز