همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی یک درمان پیشگامانه سلول بنیادی را بر روی دندان‌های سگها آغاز کرده‌اند که به اعتقاد آنها گامی رو به جلو برای تولید درمانی موثر در بازیابی دندان‌های پوسیده بشمار می‌رود.

dentist

به گفته دانشمندان مرکز ملی طب سالمندی و پیری‌شناسی این رویکرد نوین می‌تواند جایگزین عصب‌کشی، پر کردن و حتی روکش گذاشتن برای دندان‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر خرابی دندان با از بین بردن هر گونه پالپ ملتهب در اطراف دندان‌ها و پر کردن یا روکش گذاشتن بر روی آن درمان می‌شود. اما این درمان با موفقیت کمی همراه بوده و مشکل مجددا بروز می‌کند تا این که در نهایت دندان کشیده شود.

خرابی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری یا عفونت‌ها در فرآیند ترمیم طبیعی دندان وارد شود. اگر مینای سخت بیرونی دندان فرسوده شده و باکتری وارد بخش داخلی دندان شود، عفونت می‌تواند بتدریج بافت پالپ نرم داخلی را از بین برده و دندان نیازمند عصب‌کشی یا کشیده شدن شود.

پالپ برای شناسایی حس مانند گرما، سرما و فشار ضروری است و حاوی سلول‌های بنیادی است که می‌توانند بافت دندان را دوباره تولید کنند.

این پژوهش که با همکاری دانشمندان آزمایشگاه‌های زیست‌پزشکی شین نیپون و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آیچی گاکوئین انجام شده، یک درمان مبتنی بر سلول بنیادی را آزمایش کرده که پالپ را مجددا تولید و در نهایت ساختار سالم قبلی دندان را بازیابی می‌کند.

در همان زمان آن‌ها می‌خواستند ایمنی پیوند سلول بنیادی پالپ را در انسان به عنوان پیش‌درآمدی برای کارآزمایی‌های بالینی آینده ارزیابی کنند.

آن‌ها این کار را با اجرای عصب‌کشی بر روی گروهی از 18 سگ آغاز و طی آن سلول‌های بنیادی پالپ دندان را جمع‌آوری کردند. سپس این سلول‌ها را در آزمایشگاه با فاکتور رشد G-CSF درمان کردند.

محققان پس از بررسی نتایج که شامل مقایسه سلول‌های درمان شده با گروه کنترل شده‌ای از سلول‌های درمان نشده بودند، دریافتند که این سلول‌ها در حقیقت بافت پالپ را بازسازی کرده و کاملا کانال ریشه دندان سگ‌ها را پر کردند.

نتایج این پژوهش در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

کد خبر 221608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز