همشهری آنلاین: مدیر عامل بورس تهران اعلام کرد: ارزش بورس تهران در پایان سال 86 به 60 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

به گرارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی رحمانی روز سه شنبه 25 اردیبهشت در دومین نشست مطبوعاتی خود که با حضور نمایندگان رسانه ها در محل سالن کنفرانس سازمان بورس برگزار شد، افزود: شرکت بورس اوراق بهادار در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در صدد افزایش 50 درصدی ارزش بازار سرمایه است.

وی افزایش 20 درصدی ارزش معاملات به متوسط ارزش بازار و درصد بازدهی را از دیگر برنامه های بلند پروازانه شرکت بورس اوراق بهادار در سال 86 اعلام کرد و گفت : برای رسیدن به این اهداف آرمانی، باید برنامه های مدونی طراحی و اجرا شود.

واگذاری سهام 10 میلیونی به کارمندان، افزایش نقدینگی سهام، ایجاد تنوع و گستردگی در بازار از طریق بکارگیری ابرازهای مالی جدید، تاسیس دو صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و در سهام، بازنگری و بهینه سازی بازارهای منطقه ای، تشکیل بازار خارج از بورس((OTC، ایجاد بورس بین المللی اوراق بهادار در کیش را از مهم ترین برنامه های این شرکت برای تحقق اهداف فوق اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 24 تالار استانی و 369 ایستگاه معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار در سطح کشور فعال هستند، گفت: این شرکت دو طرح جدید را برای توسعه شبکه توزیع در دست اقدام دارد.

همکاری بانک‌ها با کارگزاری‌ها برای دریافت سفارش و ارائه خدمات از طریق پست مالی و پست بانک برای سرمایه گذاران از جدیدترین برنامه های شرکت بورس اوراق بهادار برای دسترسی عموم مردم به بازار سرمایه تسهیل یابد.

وی به همکاری شرکت بورس اوراق بهادار با یکی از بورس های معتبر اروپایی برای ارتقای دانش فنی بازار اشاره کرد و گفت: با همکاری این بورس ظرفیت های نظارتی تقویت و سلامت بازار ارتقا خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ارزش بورس در 23 اردبیشهت 85 را 33 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : این میزبان با رشدی معادل 17 درصد به 38 هزار میلیارد تومان در 23 اردبیشهت 86 رسیده است.

پیشنهاد اخذ حق‌الدرج از شرکت‌ها

وی درباره درآمدهای شرکت بورس گفت :با تصویب سازمان بورس از امسال 4/1 درصد ارزش معاملات به عنوان کارمزد به شرکت بورس تعلق می گیرد که 60 درصد آن از فروشنده و 40 درصد آن از خریدار اخذ می شود و 5/2 میلیارد تومان درآمد شرکت نیز از محل کارمزدهای اخذ شده از کارگزاران و تسهیلاتی که در اختیار آن ها قرار می دهیم پیش بینی شده است.

وی افزود: پیشنهاد اخذ حق‌الدرج از شرکت‌ها که تابعی از سرمایه است نیز به سازمان بورس ارائه شده که هنوز سازمان آن را تصویب نکرده است.

رحمانی با اشاره به این که تالارهای منطقه ای در سال 85 بیش از 400 میلیون ضرر داشته اند تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه سوم ایجاد تالارهای منطقه ای از وظایف شورای عالی بورس عنوان شده است و ما معتقدیم این ضرر باید از محل ذخیره گسترش بورس تامین شود که این بحث نیز به نتیجه نرسیده است و شورا از ما برنامه ای برای سودآور شدن تالارها خواسته است.

وی با اشاره به سیاست شورای عالی بورس مبنی بر کاهش هزینه ها خاطرنشان کرد: بورس سودآور است و با توجه به ثابت بودن هزینه ها، درآمد ما به حجم معاملات بستگی دارد که ارائه 20 درصد بازدهی به سهامداران خود، با 3 میلیارد تومان سود را پیش بینی کرده ایم.

انتقال بخش امور اعضا و تخلفات به شرکت بورس

رحمانی درباره تفکیک بخش های نظارتی و اجرایی بازار سرمایه و انتقال وظایف اجرایی به شرکت بورس یادآور شد: دو بخش امور اعضا و تخلفات نیز باید به شرکت منتقل شود هر چند ما بحث ناشران را هم داریم که البته طبق قانون باید در اختیار سازمان باشد.

وی درباره نحوه تعامل نظارتی سازمان بورس با شرکت بورس خاطرنشان کرد: ناظر سازمان در هیات مدیره شرکت حضور دارد و سازمان بر بازار نیز نظارت می کند و در یک بخش می توانند عملیات بازار را مانیتور و پیگیری کنند و برخی قوانین و دستورالعمل هایی که ما تصویب می کنیم باید به تایید سازمان برسد مثل دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها که پیشنهاد ما با اصلاحاتی روبرو شد.

مدیر عامل شرکت بورس تاکید کرد: شرکت بورس یک شرکت قانون مند و تحت نظارت است زیرا بحث منافع عمومی مطرح است و با توجه به حساسیت‌ها ، حیطه‌های نظارتی شدید است ولی در مجموع با سازمان رابطه خوبی داریم و موضوعات را با توافق و تفاهم پیش می بریم .

وی درباره افزایش نقدینگی در بورس به طرح‌هایی هم چون فروش قسطی سهام و جذب نقدینگی آتی اشاره کرد و گفت: دولت به جای بدهی های خود به بانک ها سهم بدهد و سرمایه گذاران با خرید اقساطی سهام، قسط‌های خود را به بانک بپردازند تا به این ترتیب تهاتر ایجاد شود .

رحمانی افزود: در شرکت های بزرگ هم بحث فروش‌های بلوکی این است که 20 درصد آن نقدی باشد و بقیه ان به اقساط در 3 تا 5 سال انجام شود که اگر اراده جدی برای اجرای سیاست ها یعنی آزاد سازی ، مقررات زدایی، خصوصی سازی و نهادسازی حمایتی وجود داشته باشد ولی اجرا ساده نیست چون تفسیرهای متفاوتی از موضوع ارائه می شود و در واقع مدل عملیاتی مشترکی نداریم و امیدواریم با تصویب لایحه اصل 44 این مدل مشترک ایجاد شود.

وی درباره سرنوشت مکان شرکت بورس اوراق بهادار که با سرمایه 15 میلیارد تومانی فعالیت می کند تصریح کرد : به علت نوسان قیمت ساختمان و نیافتن محل مناسب این موضوع به تعویق افتاد ولی امیدواریم تا پایان خرداد ساختمان خوبی به عنوان ساختمان شرکت انتخاب و خریداری شود .

کاهش حجم مبنای شرکت‌های بزرگ

رحمانی در مورد رفع گره های معاملاتی در بازار سرمایه گفت : شرکت بورس اوراق بهادار قصد دارد حجم مبنای شرکت هایی که سهام بیشتری دارند را کاهش دهد.

وی افزود : بر این اساس، حجم مبنای شرکت هایی که زیر 100 میلیارد تومان سرمایه دارند، 8 در 10 هزارم درصد خواهد ماند اما حجم مبنای شرکت هایی با سرمایه 100 تا 300 میلیارد تومان بین 4 یا 5 در 10 هزار و شرکت هایی با سرمایه بیش از 300 میلیارد تومان 3 در 10 هزار کاهش خواهند یافت.

بررسی تقاضای 8 شرکت برای ورود به بورس

وی در پاسخ به این سوال که سهام چند شرکت جدید تا پایان شهریورماه امسال در بورس عرضه خواهد شد، گفت : سهام شرکت های ایرالکو، سیمان دشتسان، فولاد خوزستان و مپنا تا پایان نیم سال نخست وارد بورس می شود.

مدیر عامل شرکت بورس  افزود: دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سیمان دشتستان دی ماه سال گذشته در بورس پذیرفته شدند که هم اکنون سهام شرکت فولاد مبارکه عرضه شده و در مورد سهام شرکت سیمان دشتستان نیز پس از جلسه سه‌‏شنبه هفته آینده، تصمیم‌‏گیری خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: همچنین هشت تقاضای دیگر از سوی بانک ملت، الحاوی، ترانسپورت پارس، شرکت مخابرات ایران با دو هزار و 286 میلیارد ریال سرمایه، حمل و نقل دریایی آبادان و حمل و نقل بین‌‏المللی خلیج فارس به شرکت بورس ارایه شده که تقاضاهای آنها در دست بررسی است.

البته موسسه مالی اعتباری بنیاد هم که قبلاً در بورس پذیرفته شده بود اما سهامی عرضه نکرد دوباره در دست بررسی قرار دارد.بورس اوراق بهادار تهران نیز از بانک پاسارگاد دعوت کرده است تا در این حوزه فعالیت خود را آغاز کند که این موضوع پس از برگزاری مجمع این بانک انجام می شود.

تکلیف شرکت‌های تابلوی چهارم

رحمانی در مورد وضعیت شرکت ها حاضر در تایلوی چهارم اظهار داشت: طبق آخرین
بررسی ها، 69 شرکت از زمان ورود به این تابلو هیچ معامله ای  نداشتند و از تابلوی چهارم اخراج خواهند شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون منتظر تمدید فرصت زمانی شورای عالی بورس برای شرکت های حاضر در تابلوی چهارم هستیم تا برخی از شرکت ها زمان لازم را برای ورود به تالار فرعی داشته باشند.

رحمانی در مورد تحقق افزایش بازار سرمایه از 40 به 60 هزار میلیارد تومان در سال 86 گفت : دستیابی به این هدف کار سخت و دشواری است اما با ورود 6 شرکت به بورس، به این میزان سرمایه دست خواهیم یافت.

کد خبر 22151

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز