همشهری آنلاین: دان دیبار خبرنگار و فعال ضد جنگ امریکایی می‌گوید، مردم این کشور مخالف هر گونه مداخله نظامی امریکا در سوریه هستند.

آمریکا

دیبار روز دوشنبه (۱۰ تیر) در گفتگوی تلفنی با پرس تی‌ وی گفت: «یک تناسب جالب درباره تلاش‌های دو حزبی وجود دارد که بودجه برای تسلیح متجاوزان به سوریه را محدود می‌کند، البته من به آنها مخالفان (دمشق) نمی‌گویم، زیرا بیشتر آنها در واقع سوری نیستند.»

وی گفت، برخی از قانون گذاران امریکایی به نظر می‌آید در این زمینه افکار عمومی را «دست کم زیر نظر دارند.»

قانون گذاران مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته سه لایحه را تقدیم کنگره کردند که براساس آن دولت باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از مداخله نظامی در سوریه بدون تایید کنگره، منع خواهد شد.

این لوایح همچنین بودجه مورد نیاز برای تسلیح شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی در سوریه را نیز محدود می‌کند.

دو لایحه را تام رونی از فلوریدا و تامس مسی از کنتاکی، دو نماینده جمهوری خواه، مطرح کرده‌اند. لایحه دیگر نیز که لایحه‌ای دو حزبی است، از سوی میشل بچمن نماینده جمهوری خواه مینه سوتا، کریس گیبسون نماینده جمهوری خواه نیویورک، پیتر ولش نماینده دموکرات ورمونت و ریک نولان نماینده دموکرات مینه سوتا مطرح شده است.

دیبار همچنین گفت این اقدام تا حدودی یادآور دادخواست حقوقی ۱۰ تن از نمایندگان کنگره درباره جنگ لیبی در سال ۲۰۱۱ می‌باشد.

وی افزود، رهبران جمهوری خواه و دموکرات در کنگره امریکا به شدت لابی کردند تا از امضای این دادخواست توسط نمایندگان کنگره جلوگیری کنند؛ دادخواستی که هرگز از سوی دیوان عالی دیده نشد زیرا در دادگاهی محلی تنظیم شده بود.

دیبار گفت: «پیش بینی می‌کنم همین مسئله دوباره روی دهد مگر آن که پویایی و تحرک سیاسی تا اندازه‌ای در واشنگتن تغییر کند که یا رهبران جمهوری خواه تصمیم به حمایت از یکی از این لایحه‌ها بگیرند - مسئله‌ای ممکن اما غیر محتمل - یا اینکه رهبران دموکرات تصمیم بگیرند که دستکم با این لایحه مخالفت نکنند تا اعضای کنگره بر اساس برداشت خود از افکار عمومی بتوانند از این لایحه حمایت کنند.»

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا ماه گذشته به دنبال برخی ادعاها از سوی کاخ سفید مبنی بر این که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شبه نظامیان استفاده کرده است، با تسلیح گروه‌های شبه نظامی در سوریه موافقت کرد. این در حالی است که دمشق قویا این اتهام‌ها را رد کرده است.

بعلاوه، نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی پیو که اخیرا منتشر شده است، حاکی از آن است که ۷۰ درصد از مردم امریکا مخالف سیاست این کشور و متحدانش در تسلیح گروه‌های شبه نظامی در سوریه هستند.

دیبار در پایان گفت: «این نمایندگان کنگره (که مخالف طرح اوباما برای تسلیح شبه نظامیان در سوریه هستند) دستکم چشم به آمارهای نظرسنجی دوخته‌اند تا براساس آن تصمیم گیری کنند. نمی‌دانم که انگیزه شخصی آنان چیست اما این دلیل سیاسی این موضوع می‌باشد.»

کد خبر 221486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز