همشهری آنلاین: دولت‌ها درصورتی که برای حذف محتوا از روی اینترنت احساس نیاز کنند،‌ درخواستی را برای گوگل تنظیم کرده و ارسال می‌کنند و گوگل نیز در مقابل گزارشی را از تمامی اطلاعاتی که به درخواست دولت‌ها پاک کرده،‌ منتشر می‌کند.

گوگل

براساس گزارش گیزمگ، سباستین سادوسکی براساس اطلاعات به دست آمده از گزارش  گوگل،‌ یک اینفوگراف ایجاد کرده تا کاربران بتوانند به راحتی و در یک چشم به هم زدن از نوع محتوایی که دولتشان از گوگل درخواست حذف آن را داشته،‌آگاه شوند.

برای مثال آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان درخواست حذف محتوا را از گوگل داشته‌است و موضوعی که بیشتر از بقیه زیر تیغ سانسور رفته درمورد رسوایی افراد بر اساس احکام قضایی بوده‌است.

اطلاعات این اینفوگراف به دوره‌های 6 ماهه تقسیم شده‌اند، یعنی 6 ماه آخر سال 2010، 6 ماه اول سال 2011 تا 6 ماه آخر سال 2012. بر اساس این داده‌ها، 7047 درخواست حذف محتوا از جولای 2010 تا دسامبر 2012، و 2285 درخواست از جولای تا دسامبر 2012 از سرتاسر جهان به گوگل ارائه شده‌است.

گوگل

این اطلاعات در دو بخش محصول و دلیل دسته‌بندی شده‌اند. در بخش محصول از نام وب‌سایت‌هایی که محتوی آنها حذف شده و در بخش دلیل عاملی که منجر به حذف محتوا شده نام برده شده‌ است. یوتیوب، جی‌میل، اورکات و گروه‌های گوگل از جمله نام‌هایی هستند که در بخش محصول دیده می‌شوند و دلایلی از قبیل رسوایی، حریم خصوصی و امنیت، انتقادات از دولت، جعل هویت، نقض کپی‌رایت، امنیت ملی،‌مفاهیم غیراخلاقی و دیگر مطالب مشابه به عنوان دلایل حذف محتوا معرفی شده‌اند.

بیشترین میزان درخواست‌ها به کشور برزیل با 1569 درخواست اختصاص دارد و پس از آن آمریکا با 927 درخواست، آلمان با 824 درخواست،‌هند با 480 درخواست و ترکیه با 748 درخواست بیشترین تلاش برای حذف محتوی از اینترنت را داشته‌اند. اینجا می‌توانید این اینفوگراف تعاملی را مشاهده کنید.

کد خبر 221421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز