سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: 30درصد از ایرانیان به بیماری چربی کبد و 10درصد از آنها به دیابت مبتلا هستند و این روند در حال افزایش است.


سیاوش ناصری مقدم، فوق تخصص بیماری‌های معده و روده در مصاحبه با ایسنا گفت: مشکل ما این است که چاقی در میان کودکان ایرانی رواج پیدا کرده است که به نوبه‌خود هر دو اثر فیزیولوژیک و روانی در جامعه دارد. ناصری مقدم ابراز تأسف کرد که امروز بچه‌های ایرانی بیشترانواع شکلات، آبنبات و نوشابه‌ها را مصرف می‌کنند و در نهایت در سن پیری با بیماری‌های قلبی، کلیوی و چربی کبد روبه‌رو می‌شوند. او گفت: یکی دیگر از مشکلات جامعه ما تمایل به خوردن فست فود است، به‌طوری‌که 25درصد از تهرانی‌ها برای صرف وعده‌های غذایی خود به رستوران می‌روند. دکتر محسن نصیری طوسی، یک متخصص گوارش دیگر نیز گفت: یکی از دلایل ابتلا به سرطان کبد، بیماری چربی کبد است. او گفت: تنها راه پیشگیری از این بیماری جلوگیری از دریافت بیش از حد کالری است که می‌تواند منجر به چاقی شود.

برای آگاهی بیشتر از دلایل ابتلای افراد به کبد چرب و نحوه درمان آن روزنامه همشهری با دکتر سیدمرتضی صفوی، مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت‌بهداشت و دکتر سیدضیاءالدین مظهری، رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایرانیان و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت‌وگویی انجام داده است که در‌پی می‌آید.

دکتر صفوی از متخصصان تغذیه درباره علل ابتلا به بیماری کبد چرب گفت: بیماری کبد چرب به‌دلیل مصرف غذاهای پرچرب و به‌ویژه چربی‌های حیوانی ایجاد می‌شود. غالباً افراد دارای اضافه‌وزن و چاق به این بیماری مبتلا می‌شوند. با تنظیم رژیم غذایی و کاهش وزن به‌احتمال زیاد عارضه کبد چرب از بین می‌رود. کبد چرب گریدهای مختلفی دارد ازجمله گرید یک، گرید2، گرید3 و گرید4. این گریدها از طریق آزمایش‌های بیوشیمیایی و سونوگرافی مشخص می‌شوند، بنابراین می‌توان متوجه شد که آیا پیشرفته است و در گرید 4قرار دارد یا هنوز به مراحل پیشرفته نرسیده و روی گرید یک و 2 است.

دکتر صفوی با بیان شیوه‌های درمان کبد چرب گفت: این بیماری را می‌توان به 2 شیوه دارویی و تغذیه‌ای درمان کرد. در روش تغذیه‌ای رژیم‌های غذایی کم چرب و غذاهای کم کالری که میزان چربی و مواد قندی مصرفی در این رژیم‌های اخیر کم است و باعث کاهش وزن می‌شود، در واقع با حذف مواد غذایی پرچرب می‌توان باعث کاهش وزن و حجم چربی شد که این مهم سبب می‌شود میان چربی در کبد کم شود و بیمار دارای کبد چرب در مسیر درمان قرار گیرد.

دکتر صفوی در ادامه توصیه کرد: به‌دلیل اینکه بیماری کبد چرب بیماری قرن محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های کبدی بعدی شود، افراد باید تلاش کنند رژیم‌های متعادلی بگیرند و از کاهش سریع وزن پرهیز کنند. اغلب افراد باید از خوردن مواد غذایی حاوی چربی‌های حیوانی مانند تخم مرغ، گوشت قرمز، مواد غذایی پرچرب مانند لبنیات پرچرب، کله‌پاچه، غذاهای چرب، خورشت چرب و فست‌فودها خودداری کنند، چراکه غذاهای پرچرب می‌تواند انسان را در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب یا مبتلا شدن به گریدهای بالاتر این بیماری قرار دهد. همچنین استفاده‌کردن از سبزی‌ها و میوه‌ها که حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند می‌تواند برای مقابله با بیماری کبد چرب مناسب باشد.

دکتر مظهری از دیگر متخصصان تغذیه نیز درباره عوامل مختلف ایجاد بیماری کبد چرب گفت: ازجمله این عوامل می‌توان به گرایش مردم به فست فودها و افزایش مصرف غذاهایی که سرشار از چربی هستند و گرایش به خوردن نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های مصنوعی اشاره کرد. اگر آزادشدن اسیدهای چرب یا رها‌شدن این اسیدها در خون توأم باشد با بتا‌اکسیداسیون تحت‌تأثیر چربی‌های شکم، فرد مستعد بیماری کبد چرب حتی با گرید بالا می‌شود. دیابت نوع 2 توأم با چاقی و ابتلای افراد به سندروم متابولیک یا مقاومت به انسولین هم می‌تواند از عوامل ایجاد کبد چرب باشد. البته مشکلی که در این زمینه نیز بروز می‌کند این است که افراد بسیار چاق تحت‌تأثیر آگهی‌های رنگارنگ لاغری، که مملو از رژیم‌های نارسا و نامتناسب هستند، بدون تعادل و تنوع رژیم می‌گیرند و وزنشان را کاهش می‌دهند. در این دسته از افراد هم مسئله ابتلا به کبد چرب مشاهده می‌شود.

دکتر مظهری درباره راه‌های درمان کبد چرب گفت: افراد مبتلا به گرید یک و 2 و حتی گرید 3 با تغییر سبک زندگی و روش تغذیه و کاهش تدریجی وزن و استفاده از منابع غذایی که حاوی فیبرهای محلول و نامحلول هستند و استفاده از داروهایی مانند جیم پی پریزولین‌ها می‌توانند تری‌گلیسیرید خون را کاهش دهند. علاوه براین کم‌کردن وزن شرایط را برای کاهش چربی در کبد فراهم می‌کند. در واقع کبد خود را ترمیم می‌کند حتی اگر بیش از 10درصد آن سالم نمانده باشد. البته این به شرطی است که افراد سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهند و از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنند.

کد خبر 221316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز