دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون دفتر اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی کشور گفت: در سال آبی 91-92 مقایسه بارش‌ها نشان می‌دهد که در کل کشور 4 درصد کاهش بارش داشته‌ایم. در حالی که سال گذشته در همین زمان با کاهش 14 درصدی بارش مواجه بودیم.

بارش باران

به گزارش ایسنا، محبوبه خوشکام در نشست خبری تاثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار کرد: شش استان کشور در سال آبی 91-92 که از اول مهر سال گذشته تا هشت تیر امسال بررسی شده استانهای یزد، گلستان، کرمان، خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد بارشی بیش از میانگین چندین ساله خود داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌ در 20 استان نیز بارش‌ها نه کاهش یافته و نه اضافه شده است که در حد میانگین ارزیابی می‌شود.

more   چطور باران می‌آید؟

به گفته وی این استان‌ها شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، فارس، مازندران، خراسان رضوی، اردبیل، ایلام، سمنان و لرستان می‌شود.

خوشکام اظهار کرد: 15 استان دیگر کشور نیز بارش‌های کمتر از میانگین داشته‌اند که در میان آنها خراسان شمالی با وجود آنکه بارشی کمتر از میانگین داشته 89 درصد از بارش‌ها را دریافت کرده و استان همدان با کمترین بارش تنها 67 درصد از بارش‌ میانگین خود را داشته است.

معاون دفتر اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی اظهار کرد:‌ استانهای زنجان، کردستان، مرکزی، کرمانشاه، قزوین، بوشهر، قم، البرز، سیستان و بلوچستان، ایلام، همدان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی استانهایی هستند که بارشی در حد میانگین داشته‌اند.

وی با بیان اینکه از مهر پارسال تا هشت تیر امسال کل کشور بارشی معادل 217.3 میلیمتر داشته است، افزود: این میزان در همین مدت 193.9 میلیمتر بوده است. در حالی که میانگین 20 ساله 225.3 میلیمتر است که نشان می‌دهد بارش‌ها در چند سال گذشته کاهش یافته است.

خوشکام افزود: میزان بارش تا خرداد ماه 217.1 میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت سه درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در خردادماه امسال نواحی نوار جنوبی و غربی کشور از کاهش دما برخوردار بودند افزود: به غیر از این نواحی که خردادماه خنک‌تری را نسبت به میانگین سالهای گذشته داشته‌اند نواحی شرقی و شمالی کشور به ویژه سواحل خزر سال زراعی گرمتری را تجربه کرده‌اند.

به گفته وی از ابتدای مهر تا هشت تیرماه بیشترین بارش در کل کشور متعلق به کوهرنگ با 1184 میلیمتر بارش بوده است و کمترین بارش مطابق سالهای گذشته در منطقه شهزاد کرمان با 22 میلیمتر بارش بوده است.

کد خبر 221276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز