همشهری آنلاین: سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که شنود دپیلمات‌های اروپایی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا را به‌هیج‌وجه نمی‌پذیرد و در صورت لزوم ایالات متحده با واکنش "متحد و روشن" اتحادیه اروپا روبرو خواهد شد.

دولت آلمان خواستار توضیح آمریکا در باره جاسوسی از اروپا شد

به گزارش دویچه وله، دولت آلمان رسماَ از آمریکا خواست که درباره جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای امنیتی این کشور در آلمان و اتحادیه اروپا توضیح دهد.

اشتفن زایبرت، ‌سخنگوی دولت آلمان در روز دوشنبه اول ژوئیه (۱۰ تیر) گفت: «در صورت صحت این گزارش ‌که نمایندگی‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی مورد کنترل و شنود قرار گرفته‌اند، ما به روشنی می‌گوییم که شنود دوستان غیرقابل پذیرش است و به‌هیچ‌وجه موجه نیست.»

سخنگوی دولت آلمان تصریح کرد: «دوران جنگ سرد پایان یافته است.» وی تاکید کرد که "روشنگری کامل در این زمینه ضروری" است و در صورت لزوم آمریکا "با واکنش متحد و روشن کشورهای اروپایی" روبرو خواهد شد.

پناهندگی برای اسنودن در اروپا؟

یورگن تریتین، رهبر فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان نیز ضمن انتقاد شدید از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیتی آمریکا (NSA) از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواست که در این زمینه فعال شود. تریتین تصریح کرد که مقابله با فعالیت ‌نهاد‌های امنیتی آمریکا به معنای "دفاع از منافع اقتصادی" آلمان است.

این سیاستمدار حزب سبزها تاکید کرد که به نظر می‌رسد "صدراعظم آلمان با خم کردن سر خود از کنار این مسئله به‌راحتی می‌گذرد."

تریتین گفت که این فعالیت‌ها را نمی‌توان در چارچوب مبارزه علیه تروریسم توجیه کرد.

وی افزود: «به نظر می‌رسد که موضوع جاسوسی اقتصادی است و صدراعظم آلمان باید دست به عمل زند.»

 

تریتین از آمریکایی‌ها خواست که در این زمینه روشنگری کنند و "همه اطلاعات خود را بر روی میز" بگذارند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که به ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، در کشورهای اروپایی "محل اقامت امنی" داده شود.

اسنودن با افشای برنامه جاسوسی آمریکا معروف به "پریسم" مجبور به ترک آمریکا شد و بنا به آخرین خبرهای رسیده هم اکنون در مسکو به سر می‌برد.

دستگاه قضایی آمریکا اسنودن را متهم به "خیانت و افشای اسناد محرمانه" کرده و دستور بازداشت وی را صادر کرده است.

شنود در سازمان ملل متحد

فعالیت ‌جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از سوی نهادهای امنیتی آمریکا هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.

بنا به گزارش روزنامه گاردین نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای فرانسه، ایتالیا و یونان در واشنگتن و در سازمان ملل متحد نیز مورد شنود آمریکا قرار گرفته‌اند.

بنا به این گزارش در این نمایندگی‌ها، دستگاه‌های شنود تعبیه شده بود و خطوط ارتباطی زیر کنترل آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است. لو رفتن این فعالیت‌ها همگی در ارتباط با افشاگری‌های ادوارد اسنودن بوده است.

بنا به گزارش‌های موجود، نهادهای امنیتی آمریکا از اتحادیه اروپا، برخی از دیپلمات‌ها و سیاستمداران اروپایی نیز اطلاعات جمع‌اوری کرده‌اند. افشای این موضوع سبب واکنش شدید مقامات اروپایی در روز یکشنبه (۳۰ ژوئن) شد.

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که به شدت تحت مراقبت و جاسوسی آمریکا قرار داشته است. بنا به گزارش اشپیگل آنلاین ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون ارتباط تلفنی، ایمیلی، تصویری و غیره از سوی "ان‌اس‌‌ای" ذخیره و طبقه‌بندی می‌شده است.

به گفته تحلیل‌گران این موضوع می‌تواند به سردی روابط آمریکا و کشورهای اروپایی بیانجامد. جمیز کلاپر، هماهنگ‌کننده سازمان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا وعده داده است که درباره جمع‌آوری اطلاعات از نهادهای دولتی و رسمی کشورهای اروپایی روشنگری خواهد کرد.

کد خبر 221265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز