گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با تغییر شتابزده ساختار نظام آموزش و پرورش و ایجاد پایه ششم ابتدایی از سال گذشته، نابسامانی معلمان بیشتر شده، اکنون کمبود معلم دوره ابتدایی به‌ویژه در پایتخت نمود بیشتری پیدا کرده و این مشکل با وجود ممنوعیت انتقال معلمان به شهرتهران نگران‌کننده است.

مدرسه

سال گذشته که دانش‌آموزان به‌جای رفتن به سال اول دوره راهنمایی، به پایه ششم ابتدایی رفتند، مدارس با کمبود فضای آموزشی و معلم روبه‌رو شدند و برای رفع این مشکل انباری، کتابخانه و بخشی از نمازخانه مدارس و حتی اتاق استراحت معلمان به کلاس درس تبدیل شد. برای رفع مشکل کمبود معلم نیز با توجه به ممنوعیت انتقال معلمان به شهر تهران، معلمانی که در سایر استان‌ها در پایه‌های دیگری تدریس می‌کردند به شرط تدریس در پایه ششم ابتدایی، با هماهنگی مسئولان ابتدا به آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران و سپس به شهر تهران منتقل شدند.

البته برای جبران کمبود معلم ابتدایی از نیروهای اداری(دفترداران)، خدماتی (سرایدار و راننده) و نیروهای شرکتی فوق‌دیپلم و سربازمعلم نیز استفاده شد، برخی مدارس هم تا مدت‌ها معلم نداشتند و به هر روی سال تحصیلی 92-91به پایان رسید. در سال تحصیلی 92-91وزارت آموزش و پرورش همه توان خود را به‌کار گرفت تا تغییر ساختار نظام آموزشی را بدون آماده‌بودن الزامات سند تحول اجرا کند. البته شاید به همین علت وزیر آموزش و پرورش بارها موضوع کمبود معلمان را رد و اعلام کرده چنین موضوعی صحت ندارد و همه کلاس‌ها معلم دارند. حاجی‌بابایی در واکنش به مسائل مطرح شده پیرامون به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص در کسوت معلمی آن هم در دوره ابتدایی که اهمیت زیادی در فرایند رشد و یادگیری دانش‌آموزان دارد، اعلام کرد: ممکن است کسی راننده بوده اما معلم شده است چون توانایی آن را داشته است، آیا باید بگوییم نمی‌شود؟

تکرار ماجرای کمبود معلم

در واپسین روزهای سال تحصیلی 92-91کمبود معلم بیش از گذشته نمایان شد و رحیم زمانی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که اداره تحت مدیریتش بار کمبود معلم ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران را بر دوش کشید یکباره از کمبود حدود 2هزار معلم ابتدایی برای سال تحصیلی 93-92سخن گفت. همشهری اردیبهشت امسال براساس گفته‌های مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران در گزارشی نسبت به کمبود معلم در دوره ابتدایی به مسئولان هشدار داد که چندان جدی گرفته نشد.

خرداد 92فرناز بیگی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران نیز با اذعان تلویحی به کمبود معلم دوره ابتدایی به تسنیم گفت: در دوره ابتدایی و پایه ششم کمبود معلم نداریم اما تعدادی از نیروها امسال بازنشسته می‌شوند و نیاز به جبران آنها داریم که باید برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید یا معلمان را از استان‌های دیگر به تهران منتقل کرد. سخن معاون آموزش ابتدایی شهر تهران درباره انتقال معلمان از استان‌های دیگر به شهر تهران به نوعی تأیید‌کننده انتقال غیرقانونی معلمان در سال تحصیلی 92-91به شهر تهران است و اینکه وی توقع دارد این کار غیرقانونی امسال هم انجام شود.

اصرار بر ادامه کار

درهمین حال اخیرا معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران به فارس گفت: برای آن دسته از معلمان دوره راهنمایی که بخواهند در دوره ابتدایی تدریس کنند، در بحث نقل و انتقالات، تسهیلاتی فراهم می‌شود.

بیگی با اشاره به نیروهایی که تابستان امسال بازنشسته می‌شوند اظهار کرد: آمار نیروهایی که بازنشسته می‌شوند در اختیار امور اداری است که برای این افراد، باید جایگزین پیش‌بینی کنیم. آنچه از سخنان مسئولان آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران استنباط می‌شود اینکه کمبود معلم در دوره ابتدایی جدی است. پرسش این است وقتی وضعیت نیروها در پایتخت، چنین نابسامان است، در شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده چه وضعیتی حاکم است؟ نتایج شتابزدگی در تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داد‌ند به‌تدریج نمایان می‌شود. 

کد خبر 221096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز