همشهری آنلاین: دیپلمات‌های اروپایی از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در ساختمان‌های این اتحادیه به شدت انتقاد کردند. یکی از دیپلمات‌ها خواستار تعلیق مذاکرات مربوط به معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا شده است.

انتقاد شدید دیپلمات‌های اروپا از جاسوسی آمریکا از اتحادیه اروپا

به گزارش دویچه وله، رئیس پارلمان اروپا گفت «اگر این موضوع صحت داشته باشد، رسوایی عظیمی خواهد بود». اشاره مارتین شولتس به اتهامی است که علیه آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح شده است. بر این اساس، این آژانس از اتحادیه اروپا در واشنگتن، نیویورک و بروکسل جاسوسی کرده است.

شولتس در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی "اشپیگل" تصریح کرد که این موضوع - در صورت صحت - تأثیر منفی عمیقی بر روابط اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد گذاشت: «ما اکنون منتظر روشنگری همه‌جانبه هستیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، یان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزمبورگ، اقدام آمریکا - در صورت اثبات صحت - را نفرت‌انگیز خوانده و او هم از خدشه‌دارشدن اعتماد سخن رانده است: «آمریکا هر اقدامی را در چارچوب مبارزه با تروریسم توجیه می‌کند. اما اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های آن تروریست نیستند».

پایگاه اینترنتی اشپیگل پیش از این با تکیه بر اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا از جاسوسی این نهاد از ساختمان شورای اتحادیه اروپا در بروکسل و همچنین دفتر این اتحادیه در سازمان ملل (نیویورک) و واشنگتن خبر داده بود.

المار بروک، رئیس کمیسیون خارجی پارلمان اتحادیه اروپا، معتقد است که ایالات متحده یک سندرم امنیتی دارد، اما در برخورد با آن هیچ تناسبی نمی‌شناسد.

دانیل کُن-بندیت، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا، خواستار تعلیق گفت‌وگوهای مربوط به معاهده تجارت آزاد با آمریکا شد: «ما در ابتدا به یک معاهده در مورد رعایت حریم خصوصی نیاز داریم تا چنین اتفاقی دیگر هرگز رخ ندهد.»

ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه مربوط به اقدامات امنیتی این آژانس (پروژه "پریسم") را منتشر کرده، در حال حاضر متواری است. ایالات متحده به اتهام خیانت در پی اوست. بنا به آخرین خبرهای رسیده و تایید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، آخرین مکان اقامت ادوارد اسنودن در سالن ترانزیت فرودگاه مسکو بوده است. خبرگزاری‌ها در روزهای اخیر خبر درخواست پناهندگی اسنودن از اکوادور را منتشر کردند.

رئیس جمهوری اکوادور روز شنبه اعلام کرد که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، در پیام تلفنی دوستانه‌ای از او خواسته که اکوادور از اعطای پناهندگی به اسنودن خودداری کند.

رئیس جمهوری اکوادور، موافقت کرده که در صورت ارجاع چنین درخواستی، موضع دولت آمریکا را در بررسی‌ها در نظر خواهد گرفت.

کد خبر 221071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز