همشهری آنلاین: همزمان با آغاز تجمع گسترده مخالفان مصری در میدان التحریر قاهره نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی مصر تدابیر امنیتی شدیدی را در خیابان‌های اصلی و میدان‌های این کشور اتخاذ کردند.

تجمع مصری‌ها در التحریر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، شمار زیادی از مخالفان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر از نخستین ساعات صبح روز یکشنبه با تجمع در میدان التحریر در مرکز قاهره و سر دادن شعارهایی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را تنها پس از گذشت یک سال از انتخاب مرسی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور خواستار شدند.

بنا به گزارش این شبکه خبری، قرار است تجمع‌کنندگان در میدان التحریر راس ساعت 15 به وقت محلی مصر به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند.

علاوه بر این طرفداران محمد مرسی نیز در حال حاضر در حال تجمع در اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره هستند.

پایگاه خبری پانوراما گزارش داد، تعداد تظاهرکنندگانی که در میدان التحریر حضور یافته‌اند در حال افزایش است و آمادگی‌ها برای تظاهرات براندازی تسلط اخوان المسلمین صورت می‌گیرد.

در مقابل سکوی اصلی خیابان محمد محمود صدها تظاهرکننده با در دست داشتن پرچم‌های مصر و سر دادن شعارهای "مرسی برو برو" و "ملت خواهان براندازی نظام هستند" برای تظاهرات گسترده امروز حاضر می‌شوند.

همچنین تظاهرکنندگان پرچم مصر به طول 50 متر به همراه دست نوشته‌هایی که روی آنها جملاتی علیه اخوان المسلمین مصر نوشته شده از جمله "سلطه اخوان المسلمین باید پایان یابد" را حمل می‌کنند.

علاوه بر این تظاهرکنندگان سرود ملی مصر را سر داده‌اند.

جمعی از طرفداران مرسی نیز در حالی که چماق و سلاح‌های سرد در دست دارند خیابان‌های منتهی به میدان رابعه العدویه در شهرک نصر در شرق قاهره را بستند.

همچنین تظاهرکنندگان تمامی ورودی‌ها و خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را بستند.

این در حالی است که ده‌ها تن از اعضای کمیته‌های مردمی وابسته به اخوان المسلمین مصر با حضور در ورودی‌های این میدان اقدام به شناسایی افراد حاضر و تفتیش آنها می‌کنند.

از سوی دیگر، خبرگزاری الشرق الاوسط گزارش داد: قضات مصری و اعضای دادستانی کل مصر نیز امروز و در واکنش به انتقادات مرسی تجمع اعتراض‌آمیزی را از مقر باشگاه قضات مصر در مرکز قاهره برگزار می‌کند که این تظاهرات‌ تا ساختمان دیوان عالی مصر ادامه دارد.

بنا به گفته یکی از مسئولان باشگاه قضات مصر، این تظاهرات در اعتراض به انتقادات محمد مرسی از دستگاه قضایی و قضات به دلیل صدور برخی حکم‌ها و وارد کردن اتهاماتی به دستگاه قضایی مصر مبنی بر تقلب در انتخابات برگزار می‌شود.

پایگاه خبری پانوراما در خصوص اوضاع امروز مصر گزارش داد که دو مقر حزب آزادی و عدالت در بنی سویف پس از حمله گروهی از جوانان معترض با استفاده از کوکتل مولوتف به آتش کشید شد که بلافاصله پس از حضور نیروهای امنیتی و آتش‌نشان‌ها از آتش سوزی کامل این دو مقر ممانعت به عمل آمد.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد، زنان مصری نیز با پوشیدن حجاب‌های قرمز رنگ و در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن واژه "استعفا استعفا" نوشته شده بود خواهان برکناری محمد مرسی از سمتش شدند.

سمیره اسلام، یکی از زنان شرکت‌کننده در این تظاهرات اعلام کرد: امروز روز پایان مرسی و کسانی است که با دین تجارت می‌کنند و به اسلام توهین می‌کنند.

علاوه بر این تظاهرکنندگان تصویر سفیر آمریکا را که روی آن واژه "اخراج" نوشته شده بود و همچنین تصاویر اوباما با عبارت "اوباما به تروریسم کمک می‌کند" در دست دارند.

در شهر سوئز در شرق مصر نیز که یکی از پایگاه‌های انقلاب 25 ژانویه 2011 به شمار می‌رود نیروهای وابسته به فرماندهی سوم ارتش حالت آماده‌باش اعلام کردند تا بدین وسیله امنیت ورودی‌های شهر سوئز را تامین کنند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد، در حالی که تظاهرکنندگان همه خیابان‌های اصلی و اطراف میدان‌های رابعه العدویه و التحریر را بستند یگان‌های ارتش در اطراف تجهیزات و ساختمان‌های عمومی و دولتی تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرد‌ه‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، از اولین ساعات امروز اوضاع عبور و مرور در مصر مختل شده و طرفداران محمد مرسی با سر دادن شعار "قانون خط قرمز است" راه‌های اصلی میدان رابعه العدویه را بسته‌اند.

علاوه بر این اطراف محیط وزارت دفاع و کاخ ریاست جمهوری نیز پر ازدحام و شلوغ گزارش شده است.

این خبرگزاری اعلام کرد: ارتش به منظور آمادگی برای رویارویی با هرگونه درگیری احتمالی میان طرفداران و مخالفان مرسی به ویژه پس از ناآرامی‌های اخیر در مصر تدابیر امنیتی شدیدی در سراسر کشور اتخاذ کرده و حدود 35 خودروی امنیتی و شش خودروی زرهی برای تامین مقرهای وزارت کشور، مجلس شورا و کابینه مصر مستقر شده است.

در اطراف مقر مجلس شعب، مجلس شورا و وزارت کشور نیز تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده است و چهار خودروی آتش‌نشانی به منظور آمادگی در اطراف وزارت کشور مستقر شدند.

علاوه بر این نیروهای امنیتی موانع آهنی و سیم‌های خارداری را در اطراف خیابان‌های منتهی به مقرها و ساختمان‌های اصلی مصر از جمله ساختمان وزارت کشور ایجاد کرده‌اند.

همزمان با آغاز تظاهرات مردمی در مصر روزنامه مصری الیوم نوشت: دولت قطر از اولین ساعات صبح امروز به منظور انتقال شماری از شهروندان قطری مقیم مصر چندین هواپیما به فرودگاه قاهره اعزام کرده است.

بنا به گفته یک منبع امنیتی در فرودگاه قاهره، عملیات انتقال شهروندان قطری مایل به ترک مصر در حال انجام است.

علاوه بر این دولت حماس نیز اعلام کرد: نیروهای امنیتی وابسته به حماس به منظور ممانعت از هرگونه حوادث احتمالی در مرزهای مشترک فلسطین با مصر مستقر شده‌اند.

طارق ابوهاشم، فرمانده منطقه جنوبی غزه در این خصوص گفت: این اقدام به منظور تضمین امنیت و ثبات مرزها و ممانعت از هرگونه کشیده شدن شهروندان فلسطینی به ناآرامی‌های مصر است.

دولت بلژیک نیز در بیانیه‌ای به شهروندان بلژیکی نسبت به سفر به مصر هشدار داده و از شهروندان بلژیکی مقیم این کشور خواست از حضور در مناطق شلوغ مصر اجتناب کنند.

در همین راستا، جنبش تمرد که پیش از این اعلام کرده بود بیش از 22 میلیون امضا برای سلب مشروعیت از مرسی و برگزاری انتخابات زودهنگام جمع‌آوری کرده در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اینترنتی اعلام کرد: امضاهای جمع شده بدون تظاهرات و تجمع و نافرمانی مدنی هیچ ارزشی ندارد و تا زمان تحقق کامل هدفش میدان‌های مصر را خالی نخواهد کرد.

در همین راستا شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد که بیشتر طرفداران محمد مرسی در میدان رابعة العدویه تجمع کرده و راه‌های منتهی شونده به این میدان را بسته و تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده‌اند.

بنا به گزارش این شبکه خبری حاضران در میدان الرابعة با در دست داشتن پرچم‌های مصر و تصاویری از مرسی و سردادن شعارهایی از مشروعیت محمد مرسی دفاع می‌کنند.

در قاهره نیز شمار زیادی از نیروهای گارد ریاست جمهوری در اطراف ساختمان صدا و سیمای مصر مستقر شده‌اند.

در شهر المنوفیه صدها تن از مخالفان مرسی با تجمع در اطراف این شهر بسیاری از راه‌های اصلی و خیابان‌های این شهر را بستند.

باشگاه پلیس مصر نیز اعلام کرده که با هرگونه حمله علیه تظاهرکنندگان با نهایت خویشتنداری تعامل خواهد کرد.

علاوه بر این صدها تن از اسلام‌گراها و طرفداران اخوان المسلمین در برابر مسجد الرابعة به تجمع خود ادامه می‌دهند.

عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر نیز اعلام کرده که عملیات ارتش و نیروهای امنیتی را از مقر وزارت دفاع دنبال می‌کند.

در اسکندریه قرار است تظاهرات از 9 منطقه این استان آغاز شود و پیش بینی می‌شود تعداد تظاهرکنندگان در این استان افزایش یابد.

این در حالی است که شبکه اسکای نیوز گزارش داد: 17 تن از افراد وابسته به گروه‌های اسلام‌گرا در اسکندریه در حالی که سلاح گرم به همراه داشتند توسط پلیس دستگیر شدند.

از سوی دیگر جنبش تمرد نیز با صدور بیانیه‌ای از تمامی شهروندان مصری در سراسر کشورهای جهان خواست تا به منظور همبستگی با مردم مصر در براندازی سلطه اخوان المسلمین در برابر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر تجمع کنند.

همچنین محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نشست پشت درهای بسته‌ای را با 12 حزب اسلام‌گرا برگزار کرد که در این نشست حاضران درباره تظاهرات امروز مصر و سناریوهایی که احتمال دارد مخالفان برای محاصره کاخ ریاست جمهوری آنها را به اجرا در آورند، گفت‌وگو کردند.

مرسی از سازمان دهندگان تظاهرات امروز در میدان التحریر خواست به مسالمت آمیز بودن تظاهرات مصر پایبند باشند.

همزمان با این درخواست مرسی، حمدین صباحی، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز استفاده از خشونت در تظاهرات امروز را محکوم کرده و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز را خواستار شد.

کد خبر 221062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز