یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از 2000 سال است که فوائد درمانی گیاه «خارمریم» به عنوان گیاه بومی مناطق مدیترانه، اروپای مرکزی و آمریکای شمالی و جنوبی شناخته شده است.

آشنایی با خواص گیاه خارمریم

به گزارش ایسنا، گیاه دارویی «خار مریم» خاصیت‌های بسیاری دارد که توانایی آن در حفظ سلامت کبد منحصر بفردترین ویژگی آن است.

علاوه بر این از دیگر ویژگی‌های گیاه «خارمریم» سم‌زدایی بدن از مواد شیمیایی است که وارد بدن شده و سلامت آن را به خطر می‌اندازند. همچنین ترکیبات موجود در «خارمریم» از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که این گیاه را قادر می‌سازند سلول‌های کبدی آسیب دیده ناشی از مصرف مواد سمی را بهبود دهد.

همچنین خارمریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی‌اکسیدان بالقوه‌ای دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می‌کنند.

این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی و سندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داء‌الصدف» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد دیگر فوائد این گیاه می‌توان گفت که خارمریم به دلیل تاثیرات شبه‌استروژن‌ می‌تواند حجم شیر در مادران شیرده را افزایش دهد.

همچنین به رغم این حقیقت که گیاه خارمریم در درمان هپاتیت به خصوص نوع C آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام مطالعات بیشتر برای اثبات این ارتباط مورد نیاز است.

برخی از بررسی‌ها حاکی از تاثیر مثبت این گیاه بر فعالیت آنزیم کبدی است و برخی از آن‌ها نتیجه معکوس را نشان می‌دهد.

مطالعات آزمایشگاهی ابتدایی نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند تاثیرات ضدسرطانی داشته باشد و از رشد سلول‌های سرطانی پروستات، سینه و دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

به گزارش Herb wisdom‌، یکی‌دیگر از خواص «خارمریم» تاثیر آن در کاهش کلسترول بالای خون و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن است.

کد خبر 220963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز