گروه ادب و هنر: دومین حراج تهران که با ارائه 82 نقاشی، مجسمه و عکس از 79هنرمند ایران، عصر جمعه در هتل پارسیان آزادی برپا شد، با رکورد فروش 6میلیارد و 545میلیون تومانی، شبی جریان‌ساز را برای اقتصاد هنر ایران رقم زد.

رکورد 6 میلیارد و 545 میلیون تومانی، برای اقتصاد هنر ایران

در این حراج 3 ساعته فروش آثار هنری، بالاترین رکورد فروش به نقاشی زیبایی از نقاش و شاعر مشهور ایرانی زنده یاد «سهراب سپهری» تعلق گرفت. این تابلو 700میلیون تومان- دوبرابر تخمین اولیه- به فروش رسید. دومین رکورد این شب به‌طور مشترک به اثر دیگری از سپهری و مجسمه «هیچ» طنازانه برنزی «پرویز تناولی» رسید که هریک 560میلیون تومان فروخته شد. همچنین «آن» سری تازه‌ای از «سید محمد احصایی» 400میلیون تومان، «حسین زنده رودی» 300میلیون تومان، «رضا درخشانی» 270میلیون تومان، «کورش شیشه‌گران» 220میلیون تومان، نقاشی‌خط «طره» «نصرالله افجه‌ای» 190میلیون تومان، اثری از «مسعود عربشاهی» 170میلیون تومان، نقاشی‌ای از «بهمن محصص» 160میلیون تومان، زنده یاد «فریده لاشایی» 150میلیون تومان، نقاشی‌ای از مجموعه «خاطرات انهدام» «آیدین آغداشلو» و نیز یک نقاشی‌خط از «صداقت جباری» هر یک به مبلغ 130میلیون تومان، زنده‌یاد «منصوره حسینی» 110میلیون تومان و «هیچ» «پرویز تناولی» 100میلیون تومان ازجمله دیگر آثار بالای یکصد میلیون تومان دومین حراج تهران بودند.

«علیرضا سمیع‌آذر» مدیر دومین حراج تهران با اشاره به خلق این اتفاق بزرگ در زمینه اقتصاد هنر در آستانه دولت جدید گفت: «این فروش قابل ملاحظه را یک نوید بزرگ می‌دانم. این فروش ثابت می‌کند افکار عمومی نسبت به گسترش و توسعه هنر، اطمینان‌خاطر بسیاری دارد و پذیرفته اثر هنری تنها یک کالای تزئینی نیست و قابلیت سرمایه‌گذاری روی آن را به چشم دیده است. به گفته وی انتظارها از دولت در عرصه هنرهای تجسمی با دیگر هنرها بسیار متفاوت است و امیدواریم این نکته مهم به درستی درک شود». همچنین «رضا کیانیان» نیز به حضور بسیار پررنگ چهره‌های تأثیر‌گذار در دومین حراج تهران اشاره کرد و گفت: تأکید می‌کنم خرید آثار هنری وظیفه ذاتی دولت‌هاست اما در سال‌های اخیر دولت این وظیفه را فراموش کرده اما بخش خصوصی به خوبی از عهده این مسئولیت برآمده است. در ادامه این رویداد هنری چکش فروش برای 15نقاشی و عکس رکورد بالای 50میلیون تومان را به ثبت رساند که سرآمد آنها نقاشی «ژاندارک» اثر «افشین پیرهاشمی» بود.

همچنین اثری از زنده یاد «حسین کاظمی» به رقم 95میلیون تومان دست یافت که تمامی عواید حاصل از فروش آن به بنیاد بیماری‌های خاص اهدا‌ شد. از سوی دیگر اثری از زنده‌‌یاد «رضا مافی» و «محسن وزیری‌مقدم» هر یک 90میلیون تومان، نقاشی خط از «علی شیرازی» به مبلغ 75میلیون تومان، اثر حجمی از «محمود بخشی» به مبلغ 72میلیون تومان، عکس «گاو گریان» «عباس کیارستمی» 70میلیون تومان، نقاشی‌های «واحد خاکدان»، «سیراک ملکونیان» و«جعفر روحبخش» هر یک 65میلیون تومان، آثار زنده‌یادان «جواد حمیدی» و «بهجت صدر» هر یک 60میلیون تومان، مجسمه‌های زنده‌یادان «ژازه تباتبایی» و «مش اسماعیل» هر یک 55میلیون تومان و یک عکس 3 قطعه‌ای از خود «رضا کیانیان» به مبلغ 50میلیون تومان دیگر آثاری بودند که در این رتبه قرار گرفتند.

همچنین اثری از «نصرت‌الله مسلمیان» 48میلیون تومان، زنده یاد «هانیبال الخاص»، «گلناز فتحی» و «شهریار احمدی» هر یک 46میلیون تومان، نقاشی‌ای از «کیخسرو خروش» 40میلیون تومان، «سیمین اکرامی» 38میلیون تومان، آثاری از زنده‌یاد «محمود جوادی پور»، «ناصر اویسی» و مجسمه‌ای از «کامبیز صبری» هر یک 36میلیون تومان، نقاشی‌ای از «دانا نهداران» 34میلیون تومان، نقاشی‌هایی از 2 استاد پیشکسوت «پرویز کلانتری» و «عبدالرضا دریابیگی» هر یک 32میلیون تومان، اثر زنده‌یاد «احمد اسفندیاری» 30میلیون تومان، مجسمه‌ای از «مونا پاد» 28میلیون تومان، آثار «بهداد لاهوتی» و «احمد مرشدلو» هر یک 26میلیون تومان، «قاسم حاجی‌زاده» 25میلیون تومان، نقاشی‌هایی از «طاهره صمدی طاری»، «ناصرپلنگی» و «عادل یونسی» هر یک 24میلیون تومان، «امیر صادق تهرانی» 23میلیون تومان، آثاری از «بیتا وکیلی»، «وحید چمانی»، «پویا آریان پور»، «بهروز دارش» و عکسی از زنده‌یاد «بهمن جلالی» هر یک 22میلیون تومان، آثاری از «عنایت‌الله نظری نوری»، «آرمان استپانیان» و «مصطفی دره‌باغی» هر یک 20میلیون تومان به فروش رسیدند.

علاوه بر همه اینها 22نقاشی و عکس نیز زیر 20میلیون تومان به فروش رسیدند: آثار «حسین محجوبی»، «منوچهر نیازی»، «جمشید بایرامی» و «عذرا عقیقی بخشایشی» هر یک 18میلیون تومان، «علیرضا آستانه» و «حامد رشتیان» هر یک 17میلیون تومان، زنده‌یاد «مرتضی ممیز»، «کاظم چلیپا»، «شادی قدیریان» و «هنگامه صدری» هر یک 16میلیون تومان، نقاشی‌هایی از «بهنوش فروتن»، «جلال شباهنگی» و «سعید احمد زاده» هر یک 15میلیون تومان، «سمیرا علیخانزاده» 14میلیون تومان، «حبیب‌الله صادقی» و «هادی روشن ضمیر» هر یک 13میلیون تومان، آثاری از «محمد طباطبایی»، «بهرام دبیری» و «احمد محمد پور» هر یک 12میلیون تومان، عکس‌های «مجید کورنگ بهشتی» و «سیامک عزمی» هر یک 11میلیون تومان و «مجتبی تاجیک» 10میلیون تومان در این زمره قرار گرفتند.

کد خبر 220957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز