گروه محیط‌زیست: معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند که ضریب حفاظت از مناطق تحت حفاظت را بالا ببرد.

منابع طبیعی

کنترل گردشگران در پارک‌های ملی و سایر مناطق حفاظت‌شده از طریق تلفن‌های همراه، تجهیز ناوگان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست و نصب دوربین‌های مداربسته ازجمله اقداماتی است که در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است.به گزارش همشهری، در حال حاضر یگان موتوری سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار فرسوده است؛ به‌طوری که تا پیش از این همواره مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط از کمبود اعتبار برای نوسازی و تجهیز یگان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یکی از موانع اصلی دستیابی به این هدف نام برده‌اند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط‌بانان از دیگر مواردی است که باید در دستور کار یگان حفاظت قرار بگیرد. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: سامانه پیامکی هشداردهنده در مناطق حفاظت شده کشور تا پایان سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود. سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با راه‌اندازی این سامانه پس از ورود افراد به مناطق تحت حفاظت فورا به تلفن آنها پیامکی با عنوان «گردشگر محترم به مناطق حفاظت شده خوش‌آمدید» ارسال می‌شود که از این طریق ابتدا شماره تلفن فرد در سامانه ثبت‌شده و می‌توانیم تمامی اطلاعات هویتی او را و اینکه چه‌کسی است و چه سابقه‌ای دارد، استخراج کنیم. وی ادامه داد: علاوه بر آن، اطلاعات منطقه و ممنوعیت‌ها و قوانین به فرد ارائه می شود که علاوه بر معرفی و آشنایی منطقه، او می‌‌داند که تا کجا می‌تواند پیش برود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: از این طریق اگر فرد متخلف باشد، می‌داند که تحت نظارت قرار داشته و نمی‌تواند تخطی کند و اگر هم گردشگر باشد می‌تواند با دریافت اطلاعات، گردش مناسبی در طبیعت داشته باشد. به گفته وی، در حال حاضر این سیستم در دست طراحی بوده و به‌صورت یک بسته (پک) جامع راه‌اندازی خواهد شد. خیلدار از تجهیز 70درصد ناوگان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست خبر داد و گفت: همچنین تعداد زیادی شوکر، افشانه و دستبند برای تجهیز نیروهای یگان خریداری شده است. به گفته وی، اعتبار تجهیز تمامی استان‌ها به ماشین‌های آتش‌نشانی فراهم شده تا از این پس هر استان حداقل یک ماشین آتش‌نشانی برای اطفای حریق داشته باشد البته تاکنون نیمی از این ماشین‌ها خریداری شده است. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هر استان باید برای خرید و نصب دوربین‌های مداربسته اقدام کند، افزود: پارک‌های ملی در اولویت‌ نصب دوربین‌های مداربسته قرار دارند. خیلدار اضافه کرد: این دوربین‌ها تا شعاع 7کیلومتری را از طریق اینترنت به‌صورت لحظه‌ای پایش می کنند و تا شعاع 20کیلومتری قابلیت مشاهده انسان را نیز دارند.

کد خبر 220955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز