رئیس‌جمهور آمریکا از اجرای برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای مهار پیامدهای تغییرات جوی خبر داده که کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از نیروگاه‌ها ازجمله آنهاست.

گازهای گلخانه ای

 این در حالی است که تاکنون، آمریکا از پیوستن به پیمان کیوتو و تن دادن به برنامه‌های مقابله با تغییرات جوی طفره رفته است. به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما همچنین طرح‌هایی برای افزایش برنامه‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مقاوم‌سازی در مقابل سیل ارائه کرده و موافقت جهانی را برای مهار تغییرات آب و هوایی کسب کرده است. این در حالی است که پیش از این مقام‌های دولت آمریکا، پیشنهاد وضع «مالیات کربن» برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را رد کرده بودند. در آمریکا نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی کربنی هستند و یک ‌سوم از کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در آمریکا را به جو زمین می‌فرستند.

بخش اصلی برنامه‌ دولت اوباما محدود‌کردن آلودگی همین نیروگاه‌ها خواهد بود. این اولین‌بار است که چنین مقرراتی در آمریکا وضع می‌شود، با این حال هنوز مشخص نیست که میزان محدودیت‌های اعمالی بر این نیروگاه‌ها تا چه حد خواهد بود. اوباما ادعا کرد که هدف از اجرای طرح‌های جدید در این کشور، تولید دو برابر انرژی بادی و خورشیدی است. این در حالی است که فرمانداران 7 ایالت آمریکا از اوباما خواسته‌اند که این طرح‌های زیست‌محیطی را کنار بگذارد؛ چون باعث تعطیل‌شدن نیروگاه‌های زغال‌سنگ می‌شود. مخالفان می‌گویند که هزینه این برنامه‌ها برای اقتصاد آمریکا سنگین است.

کد خبر 220951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز