سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

لیلا خاکسار: گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در زمینه خشونت علیه کودکان که اولین مطالعه و تحقیق جهانی و فراگیر در زمینه انواع خشونت در این زمینه و حاوی توصیه‌هایی برای پیشگیری و پرداختن به این امر مهم است، ارائه شد.

پروفسور«پائولو سرجیو پینرو» در یک نشست خبری، با ارائه نتایج اولین پژوهش جهانی در زمینه انواع خشونت نسبت به کودکان در دنیا گفت: هر کس در این زمینه نقشی بر عهده دارد، اما مسئولیت اصلی بر دوش دولت‌ها است و مسئولان باید از وقوع هر نوع خشونت علیه کودکان در هر کجا و به دست هر کس، جلوگیری کرده و در زمینه برنامه‌های پیشگیرانه برای تحلیل علل اصلی این خشونت، سرمایه‌گذاری کنند.

وی که از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان کارشناس مستقل برای مدیریت این پژوهش منصوب شده است همچنین گفت: بر اساس نتایج این گزارش، خشونت علیه کودکان در همه گروه‌های اجتماع و در هر کشور و جامعه‌ای رخ می‌دهد و اکثر اعمال خشونت‌آمیزی که کودکان تجربه می‌کنند، از سوی آشنایان و افراد مورد اعتماد آنها انجام می‌شود و والدین‌، همکلاسی‌ها، معلمان و کارفرمایان از جمله این افراد هستند.

به گفته وی همچنین این گزارش نشان می‌دهد بخش مهمی از خشونتی که کودکان از آن رنج می‌برند، توسط قانون یا جامعه مورد پذیرش یا تحمل قرار گرفته و یا به عادتی در رفتارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده است و در حال حاضر حداقل در 106 کشور جهان استفاده از تنبیه بدنی در مدارس و در 147 کشور استفاده از تنبیه بدنی در مراکز نگهداری کودکان ممنوع نیست و تا به امروز تنها در 16 کشور استفاده از تنبیه بدنی در خانه ممنوع اعلا‌م شده است.

همچنین بنابر تخمین سازمان جهانی بهداشت که در این گزارش نیز به آن استناد شده است، تنها در سال 2002، 53 هزار کودک در جهان به قتل رسیده‌اند و 150میلیون دختر و 73 میلیون پسر زیر 18 سال  مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. در همین حال بنا بر تخمین‌های سازمان جهانی کار در سال 2004، 218 میلیون کودک به کار گرفته و 126 میلیون کودک به کارهای خطرناک گمارده شده‌اند.

8/1 میلیون کودک برای فحشا و هرز‌گی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و 2/1 میلیون هم قربانی قاچاق کودکان شده‌اند.

دکتر عمران رزاقی، مدیر کل دفتر سلامت روانی – اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این باره گفت:  بدرفتاری با کودکان یک مشکل اجتماعی بزرگ است که تأثیری جدی بر سلامت روانی و جسمی  و رفاه و رشد قربانی و به طور کل جامعه می‌گذارد.

وی افزود: وزارت بهداشت در برنامه مشترک همکاری با یونیسف ( 2005 تا 2009 ) به این موضوع پرداخته و قصد دارد وضعیت تحقیقات و دانش راجع به کودک آزاری را بهبود بخشیده و استانداردهایی برای تشخیص زود هنگام کودک آزاری ایجاد کند. این پروژه شامل آموزش کارکنان بخش بهداشت، اطلاع رسانی و ارائه خدمات به کودکان نیازمند کمک از جمله خط تلفن یاری کودک است.

رزاقی در ادامه افزود: اگر چه اغلب خشونت‌ها گزارش نشده و پنهان می‌مانند و ارقام از نشان دادن بعد واقعی ماجرا عاجزند، ارقامی که در مطالعه سازمان ملل آمده‌اند تصویری تکان دهنده از این ماجرا نمایان کرده‌اند.

کریستین سالازار، نماینده یونیسف در ایران نیز در این زمینه با اشاره به این که کودک‌آزاری و خشونت علیه کودکان در بسیاری از کشورها و در سراسر جهان رخ می‌دهد، اظهار کرد: باید برای دستیابی به دیدگاهی‌ کلی از ابعاد این مشکل در ایران پژوهش‌های بیشتری انجام شود.

کد خبر 22094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز