همشهری آنلاین: یک استاد موسیقی گفت: دسترسی راحت‌تر به آثار و محصولات فرهنگی یکی از راه‌های ارتقای فرهنگی مردم است.

ایسنا نوشت: کیوان ساکت اظهار داشت: نمی‌توان برای مجموعه محصولات و آثار فرهنگی شاخص‌ها و معیارهای یکسانی تعریف کرد. محصول فرهنگی طیف گسترده‌ای دارد و از نقاشی، تئا‌تر و معماری و موسیقی و... را شامل می‌شود.

وی افزود: معیارهای زیبایی‌شناسی قواعد مشخصی دارند و این موضوع متناسب با محصول مشخص معیار‌ها و شاخص‌های مشخص خود را خواهد داشت.

این آهنگساز و نوازنده درباره عرضه آثار و محصولات فرهنگی از طریق سوپرمارکت‌ها و مراکز فروش غیرمرتبط گفت: در حال حاضر تعداد مراکز فروش حرفه‌ای محصولات فرهنگی در سطح شهر بسیار معدود است و تنها در بخش محدودی از شهر این فروشگاه‌ها متمرکز شده‌اند، لذا دسترسی و خرید محصولات فرهنگی به دلیل محدود بودن فروشگاه‌ها بسیار سخت است.

وی افزود: عرضه بهتر و دسترسی راحت‌تر به آثار و محصولات فرهنگی یکی از راه‌های ارتقای فرهنگی مردم است.

ساکت درباره نقش رسانه‌ها در ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر صدا و سیما به عنوان فراگیر‌ترین رسانه تنها محصولات خودش را معرفی می‌کند و در این میان به تبلیغ و معرفی دیگر محصولات نمی‌پردازد، و این روند مخالف عرف جوامع پیشرفته دنیاست.

وی افزود: در واقع نیاز است که یک شبکه تلویزیونی زمان ویژه‌ای را به معرفی محصولات فرهنگی اختصاص دهد و در معرفی آثار هیچگونه غرض ورزی نیز نداشته باشد.

این کار‌شناس موسیقی با بیان اینکه تولیدات و آثار فرهنگی تولید شده در سال‌های گذشته بی‌شک بر جامعه تاثیرگذار بوده است اظهار داشت: برای مثال امروز در زمینه موسیقی شاهد افزایش کلاس‌های آموزشی موسیقی و بیشتر شدن کنسرت‌ها هستیم و توجه مردم را به این هنر احساس می‌کنیم که این نشان دهنده تاثیر مثبت تولیدات گذشته است.

کیوان ساکت درباره چگونگی ساختار تولید محصولات فرهنگی هنری گفت: دستگاه‌ها و ساختار دولتی در این زمینه نقش کمی دارند و اغلب کارهای فرهنگی تولید شده به صورت خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صرف دولتی بودن یا خصوصی بودن برای یک اثر فرهنگی هنری ارزش آفرین نیست گفت: در مساله ورود بخش دولتی به بحث تولید آثار باید به شرایط آن توجه ویژه داشت و شرایط مشخصی را فراهم آورد.

این نوازنده درباره جایگاه کالاهای فرهنگی در سبد خانوار ایرانی گفت: این موضوع با وضعیت اقتصادی خانواده‌ها ارتباط مستقیم دارد و طبیعتا هرچه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بهتر شود می‌توان به افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد خانوار امیدوار بود اما در صورت شدت مشکلات اقتصادی نخستین چیزی که خانوار از سبد خود حذف می‌کند متاسفانه محصولات و آثار فرهنگی است.

دومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، ۱۰ و ۱۱ تیرماه ۹۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

کد خبر 220900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز