همشهری آنلاین: جمهوری دموکرات کنگو قصد دارد با احداث بزرگترین سد آبی جهان برروی رود کنگو به منبع عظیمی از انرژی دسترسی پیدا کند.

براساس گزارش CNN، این سد بزرگترین پروژه هیدروالکتریکی است که تاکنون ساخته شده و هدف از احداث آن ذخیره انرژی از بزرگترین رود آفریقا برای تامین برق نیمی از آفریقا است.

ماه گذشته دولت کنگو اعلام کرد ساخت فاز اول سری جدید پروژه‌های انرژی در آبشار اینگا از اکتبر 2015 آغاز خواهد شد. این پروژه جدید که اینگا 3 نام دارد هزینه ای برابر 12 میلیارد دلار داشته و انتظار می‌رود خروچی برق آن برابر چهار هزار و 800 مگاوات باشد، درحالی که نیمی از این برق توسط آفریقای جنوبی خریداری خواهد شد.

اما چشم‌انداز نهایی دولت کنگو شامل پنج فاز دیگر نیز هست که منجر به تکمیل ابرپروژه اینگای بزرگ شده و ظرفیت تولید برق این پروژه به 40 هزار مگاوات خواهد رسید، این حجم برق سه برابر برقی است که امروزه در بزرگترین سد جهان، یعنی سد گورگس در چین تولید می‌شود. اینگای بزرگ پس از تکمیل می‌تواند برق مورد نیاز 500 میلیون انسان را تامین کند.

رود کنگو با طولی برابر چهار هزار و 700 کیلومتر دومین رود بزرگ جهان پس از رود نیل و دومین رود بزرگ جهان از نظر شدت جریان آب پس از رود آمازون است. در محل پروژه اینگای بزرگ، در هر ثانیه 42 هزار و 475 متر مکعب آب از میان آبشار در جریان است و از ارتفاعی برابر 100 متر از بالای بزرگترین آبشار جهان از نظر حجم آب، به پایین فرو می‌ریزد.

تاکنون تنها دو پروژه دیگر برای بهره‌برداری از رود کنگو اجرا شده است که این دو پروژه دو سد کوچکتر بوده‌اند، اینگای 1 که در سال 1972 احداث شده و اینگای 2 که یک دهه بعد احداث شده‌است. این دو سد برای تامین انرژی شرکت‌های معدنی در جنوب کنگو مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما اکنون میزان تولید آنها بسیار کمتر از ظرفیت اصلی آنها است.

درحال حاضر شرکت‌هایی از چین، اسپانیا و کره/کانادا برای مشارکت در پروژه اینگای سه اعلام آمادگی کرده‌اند. بودجه مورد نیاز برای این پروژه نیز از بخش خصوصی و عمومی تامین خواهد شد. با این‌همه تامین بودجه کلان این پروژه، که تنها بخش اینگای 3 آن 12 میلیارد دلار هزینه دارد و هزینه کل آن 80 میلیارد دلار تخمین زده شده،‌ توسط کشورهای آفریقایی کمی ناممکن به نظر می‌آید.

احداث چنین سدی از سوی دیگر می‌تواند برای کنگو درآمدی قابل توجه در پی داشته باشد و به گفته بانک جهانی، منبع انرژی با چنین مقیاس و ظرفیتی نه تنها می‌تواند نیازهای محلی انرژی کنگو را تامین کند، بلکه می‌تواند در کاهش فقر و بهبود اقتصاد کنگو نیز تاثیرگذار باشد.

کد خبر 220835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز