همشهری آنلاین: دومین حراج تهران، آثار هنر مدرن و معاصر ایران با فروش 6 میلیارد و 545 میلیون تومان عصر جمعه هفتم تیر ماه 1392 در هتل پارسیان آزادی تهران، شبی ماندگار و جریان ساز برای اقتصاد هنر ایران رقم زد.

حراج هنری

به گزارش همشهری آنلاین، دومین حراج تهران با ارایه 82 نقاشی، مجسمه و عکس از 79 هنرمند ایران برپا شد که در آن چندین رکورد در بازار داخلی هنر ایران پدید آمد: فروش یک اثر هنری به مبلغ 700 میلیون تومان (اثری متعلق به سهراب سپهری از مجموعه تنه درختان) فروش 100 در صدی همه آثار، فروش 16 اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهمتر مجموع فروش 5/6 میلیارد تومانی ... همه دستاورد های بزرگی بود که شامگاه هفتم تیرماه 1392 را به شبی تاریخ ساز برای هنرهای تجسمی و جامعه هنری ایران بدل ساخت.

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران با نام بردن از هنرمندان بزرگی که در یکسال اخیر دار فانی را وداع گفتند و نیز اعلان شرایط و مقررات این حراج به طور رسمی این رویداد سالانه را آغاز کرد و چونان سال گذشته چکش «حراج تهران» را به رضا کیانیان، بازیگر و عکاس صاحب سبک سپرد.

در این حراج سه ساعته، بالاترین رکورد فروش به نقاشی زیبایی از نقاش و شاعر مشهور ایرانی زنده یاد سهراب سپهری تعلق گرفت، اثری 80در 90 سانتی متری از مجموعه «تنه درختان» وی که 1349 با رنگ روغن روی بوم خلق شده است.

این تابلو 700 میلیون تومان دو برابر تخمین اولیه به فروش رسید.

دومین رکورد این شب به طور مشترک به اثر دیگری از سپهری و مجسمه «هیچ » طنازانه برنزی پرویز تناولی رسید که هریک 560 میلیون تومان فروخته شد؛ اثر سپهری نمونه تحسین برانگیز از نقاشی های این هنرمند در استفاده از فضاهای خالی است که در ابعاد 80 در 120 با رنگ روغن روی بوم خلق شده اما نکته جالب توجه درباره «هیچ» برنزی تناولی، این است که این مجسمه که در اندازه 25 در 30 در 100 در سال 1384 خلق شده شماره یک از تعداد شش نسخه می‌باشد.

«آن» سری تازه ای از سید محمد احصایی 400 میلیون تومان حسین زنده رودی 300 میلیون تومان، رضا درخشانی 270 میلیون تومان، کوروش شیشه گران 220 میلیون تومان،نقاشیخط «طره» نصرالله افجه ای 190 میلیون تومان، اثری از مسعود عربشاهی 170 میلیون تومان، نقاشی از بهمن محصص 160 میلیون تومان، زنده یاد فریده لاشایی 150 میلیون تومان،اثری دیگری از مسعود عربشاهی 140 میلیون تومان، نقاشی از مجموعه «خاطرات انهدام » آیدین آغداشلو و نیز یک نقاشیخط از صداقت جباری  هر یک به مبلغ 130 میلیون تومان، زنده یاد منصوره حسینی 110 میلیون تومان و «هیچ» فایبرگلاس آبی رنگ پرویز تناولی 100 میلیون تومان دیگر آثار بالای یکصد میلیون تومان دومین حراج تهران بودند.

در این شب چکش رضا کیانیان برای 15 نقاشی و عکس رکورد بالای 50 میلیون تومان را به ثبت رساند که سرآمد آنها نقاشی «ژاندارک» اثر افشین پیرهاشمی بود.

این تابلوی 100 در 150 سانتی متری او که دو سال پیش خلق شده 95 میلیون تومان فروخته شد، همچنین اثری از زنده یاد حسین کاظمی به رقم 95 میلیون تومان دست یافت که تمامی عواید حاصل از فروش آن به بنیاد بیماری های خاص اهداء شد.

اثری از زنده یاد رضا مافی و محسن وزیری مقدم هر یک 90 میلیون تومان، نقاشیخط سرخ رنگی از علی شیرازی با عنوان «وصل و هجران» به مبلغ 75 میلیون تومان اثر حجمی از محمود بخشی به عنوان «تهران از خرم ـ شهر» به مبلغ 72 میلیون تومان، عکس «گاو گریان» عباس کیارستمی 70 میلیون تومان، نقاشی های واحد خاکدان، سیراک ملکونیان و جعفر روحبخش هر یک 65 میلیون تومان، آثار زنده یادان جواد حمیدی و بهجت صدر هر یک 60 میلیون تومان، مجسمه های زنده یادان ژازه تباتبایی و مش اسماعیل هر یک 55 میلیون تومان و یک عکس سه قطعه ای از خود رضا کیانیان با عنوان «او می‌رود دامن کشان، من زهر تنهایی چشان» به مبلغ 50 میلیون تومان دیگر آثاری بودند که در این رتبه قرار گرفتند.

در دومین «حراج تهران» اثری از نصرت الله مسلمیان  48 میلیون تومان، زنده یاد هانیبال الخاص، گلناز فتحی و شهریار احمدی هر یک 46 میلیون تومان، نقاشی از کیخسرو خروش 40 میلیون تومان، سیمین اکرامی 38 میلیون تومان، آثاری از زنده یاد محمود جوادی پور ، ناصر اویسی و مجسمه ای از کامبیز صبری هر یک 36 میلیون تومان، نقاشی از دانا نهداران  34 میلیون تومان، نقاشی هایی از دو استاد پیشکسوت «پرویز کلانتری » و «عبد الرضا دریابیگی » هر یک 32 میلیون تومان، اثر زنده یاد «احمد اسفندیاری» 30 میلیون تومان، مجسمه ای از «مونا پاد» 28 میلیون تومان ،آثار «بهداد لاهوتی» و «احمد مرشدلو» هر یک 26 میلیون تومان، «قاسم حاجی زاده» 25 میلیون تومان، نقاشی هایی از «طاهره صمدی طاری» ،«ناصرپلنگی» و «عادل یونسی» هر یک 24 میلیون تومان، «امیر صادق تهرانی» 23 میلیون تومان، آثاری از «بیتا وکیلی»،«وحید چمانی» ،«پویا آریان پور» ،«بهروز دارش» و عکسی از زنده یاد «بهمن جلالی» هر یک 22 میلیون تومان، آثاری از «عنایت الله نظری نوری»، «آرمان استپانیان» و «مصطفی دره باغی» هر یک 20 میلیون تومان به فروش رسیدند.

در ادامه «حراج تهران » 22 نقاشی و عکس زیر 20 میلیون تومان به فروش رسیدند که البته برخی از آنها نسبت به تخمین اولیه رشدی دو تا سه برابر هم داشته اند: آثار «حسین محجوبی»، «منوچهر نیازی»، «جمشید بایرامی» و «عذرا عقیقی بخشایشی» هر یک 18 میلیون تومان، « علیرضا آستانه » و «حامد رشتیان » هر یک 17 میلیون تومان، زنده یاد «مرتضی ممیز» ،«کاظم چلیپا» ،«شادی قدیریان» و «هنگامه صدری» هر یکی 16 میلیون تومان، نقاشی هایی از «بهنوش فروتن»، «جلال شباهنگی» و «سعید احمد زاده» هر یک 15 میلیون تومان،«سمیرا علیخانزاده» 14 میلیون تومان، «حبیب الله صادقی» و «هادی روشن ضمیر» هر یک 13 میلیون تومان، آثاری از «محمد طباطبایی» ،«بهرام دبیری» و «احمد محمد پور» هر یک 12 میلیون تومان، عکس های «مجید کورنگ بهشتی» و «سیامک عزمی» هر یک 11 میلیون تومان و «مجتبی تاجیک» 10 میلیون تومان در این زمره قرار گرفتند.

علیرضا سمیع آذر مدیر «حراج تهران» در پایان این رویداد در گفت و گوی کوتاهی درباره ارزیابی اش از این اتفاق بزرگ گفت: «پیش بینی چنین موفقیتی را نداشتم، من فکر می‌کردم اگر «حراج تهران» دو برابر سال پیش یعنی حدود چهار میلیارد تومان بفروشد، موفقیت بزرگی خواهد بود و هر عددی بالای این عدد دستاورد درخشان محسوب می‌شود لذا رویای من رسیدن به عدد پنج میلیارد تومان بود اما امشب با نائل آمدن به عدد 5/6 میلیارد تومان اعلام می‌کنم که خودم هم از میزان اقبال قابل توجه خریداران آثار هنری به وجد آمده ام و با یقین اعلام می‌کنم که چنین موفقیتی حتی در معتبرترین حراج های بین المللی نیز بسیار کم سابقه است به این مهم فروش 100 درصدی همه آثار برای دومین سال پیاپی نیز علاوه نمایید».

وی حضور مجموعه داران تازه و جوان را بیانگر ترویج فرهنگ نوظهور خرید آثار هنری دانست و یکی از بارز ترین ویژگی های دومین حراج تهران را حضور توامان پیشکسوتان تا جوانانی که حتی زیر 30 سال سن دارند بیان کرد و گفت: «در این حراج یکی از آرزوهای جامعه تجسمی تحقق یافت و آن حضور آثار بزرگانی است که به رغم کیفیت ممتاز هنری تا به حال امکان ارایه آثارشان در مارکت های هنری فراهم نشده بود».

سمیع آذر در پایان با اشاره به خلق این اتفاق بزرگ در زمینه اقتصاد هنر در آستانه دولت جدید گفت: «این فروش قابل ملاحظه را یک نوید بزرگ می‌دانم .

این فروش ثابت می‌کند افکار عمومی نسبت به گسترش و توسعه هنر، اطمینان خاطر بسیاری دارد و پذیرفته اثر هنری تنها یک کالای تزئینی نیست و قابلیت سرمایه گذاری بر روی آن را به چشم دیده است، امشب صحنه بسیار زیبایی از حضور داوطلبانه بخش خصوصی برای رشد هنر ایران و توانمندی آنها بود که از این پس نقش دولت را در مسیر ترغیب، تشویق و تسهیل این سرمایه بزرگ ملی حساس تر از همیشه بیان می‌سازد انتظارها از دولت در عرصه هنرهای تجسمی با دیگر هنرها بسیار متفاوت است و امیدواریم این نکته مهم به درستی درک شود».

رضا کیانیان که برای دومین سال پیاپی حراج تهران را اجرا نمود نیز در پایان این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: «تصور نمی‌کردم 100 در صد آثار به فروش برسد اما میل مضاعف خریداران آثار هنری مرا هم به سر ذوق آورد و خوشحالم که به این رکورد چشمگیر دست یافتیم».

«دومین حراج تهران» با حضور بسیار پر رنگ چهره های شاخصی نظیر احمد مسجد جامعی، مرتضی کاظمی، سید محمد بهشتی،حجت الاسلام زم و شاهمرادی، شهرام ناظری، پرویز کلانتری، خسروسینایی، کوروش شیشه گران، ابوالقاسم خوشرو، کتایون ریاحی، تهمینه میلانی، محمد نیک بین، لیلی گلستان، ... همراه بود.

کد خبر 220820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز