گروه اجتماعی: به‌دنبال درج گزارشی با عنوان «افزایش 25درصدی شهریه مدارس غیردولتی»، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده که عینا به شرح زیر است:

«عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 92.3.11 با عنوان «افزایش 25درصدی شهریه مدارس غیردولتی» موارد ذیل را به اطلاع می‌رساند: شهریه مدارس غیردولتی طبق مواد 15و 16قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی و براساس عوامل هفتگانه که یکی از آنها نرخ رسمی تورم است، تعیین می‌گردد.

بدیهی است که چون دولت به این مدارس هزینه سرانه‌ای پرداخت نمی‌کند، شهریه این مدارس نیز سالانه متناسب با تغییرات مربوط به هزینه‌های خدمات تا حدودی افزایش یابد. در این راستا هر سال شورای نظارت مرکزی شهریه مدارس را بررسی و نرخ آن را تصویب و ابلاغ می‌کند. جهت مزید اطلاع عموم مردم اعلام می‌دارد، براساس مصوبه شورای مذکور در تاریخ 92.3.6شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی (93-92) 15تا 25درصد افزایش می‌یابد.

شهریه مدارس غیردولتی شامل شهریه ثابت(هزینه‌های مربوط به ساعات برنامه رسمی) و شهریه فوق‌برنامه(هزینه‌های مربوط به ساعات فوق برنامه مدارس) است و استفاده از خدمات آموزشی فوق‌برنامه اختیاری است. این شهریه توسط شورای نظارت مرکزی تصویب و ابلاغ می‌شود.

علاوه بر شهریه ثابت و فوق برنامه، مدارس غیردولتی مبالغ دیگری را نیز متناسب با خدمات و تسهیلاتی که ارائه می‌نمایند، مثل سرویس ایاب و ذهاب و... که این موارد نیز کاملا اختیاری است و ارتباطی با شهریه مدارس ندارد و تصریح می‌نماید که انجمن‌های اولیا و مربیان نمی‌توانند در ارتباط با افزایش شهریه‌ ثابت یا فوق برنامه مدارس تصمیم‌گیری نمایند.

جهت اطلاع عموم مردم اعلام می‌گردد، نظر به اینکه براساس مصوبه شورای مرکزی درصد افزایش شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی 93-92، ‌اعلام شده است لذا مدارس غیردولتی خارج از میزان ابلاغ شده حق دریافت شهریه اضافی را ندارند، درصورتی که مدارس غیردولتی علاوه بر شهریه مصوب که می‌بایست در تابلوی اعلانات مدرسه نصب گردد، شهریه اضافی دریافت کنند. ضروریست که اولیای عزیز دانش‌آموزان نیز موضوع تخلف و مشخصات مدرسه را به ستاد نظارت مرکزی مستقر در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده(شماره 82287126) اعلام نمایند.»

توضیحات همشهری:

گزارش همشهری به سخنان مسئولان آموزش و پرورش درباره افزایش 25درصدی نرخ شهریه مدارس غیردولتی و اعتراض خانواده‌ها به این موضوع اشاره کرده و اینکه مدارس غیردولتی نرخ‌ شهریه مصوب را رعایت نمی‌کنند و باید به این تخلف رسیدگی شود. در برخی مدارس غیردولتی هنگام ثبت‌نام به پدران و مادران دانش‌آموزان تذکر داده شده که این نرخ شهریه به نوعی علی‌الحساب است و درصورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، نرخ شهریه نیز افزایش می‌یابد.

در گزارش مذکور همچنین سخنان رئیس سازمان مدارس غیردولتی عینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش درج شده است که معاون وزیر و رئیس مدارس غیردولتی به عوامل دخیل در تعیین شهریه اشاره کرده است. در توضیحات آموزش و پرورش به اینکه چرا برخی مدارس نرخ شهریه مصوب را رعایت نمی‌کنند و چرا با آنها برخورد نمی‌شود هیچ پاسخی داده نشده است، (مشخصات مدارسی که تخلف آنان در گزارش ذکر شده در روزنامه موجود است که درصورت نیاز آموزش و پرورش برای پیگیری ارائه می‌شود.) در گزارش همشهری به ناتوانی مالی خانواده دانش‌آموزانی که در آزمون ورودی مدارس دولتی خاص(استعدادهای درخشان و نمونه دولتی) پذیرفته شده‌اند اشاره شده که در پاسخ وزارت آموزش و پرورش توضیحی در ابن باره داده نشده است. ما نیز مطلع هستیم که انجمن اولیا و مربیان مدارس غیردولتی نمی‌توانند در ارتباط با افزایش شهریه‌ ثابت یا فوق برنامه مدارس تصمیم‌گیری کنند ولی این سخنی بوده که معاون محترم وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی برای توجیه دریافت شهریه بالاتر از نرخ مصوب اعلام کرده و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز آن را منتشر کرده است.

فرشته حشمتیان درباره مدارسی که شهریه‌های بالا و خارج از شهریه مصوب دریافت می‌کنند، گفته که اقدام آنان بعضاً حاصل تصمیم انجمن اولیا و مربیان مدرسه است! بهتر است مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش این نکته را به معاون محترم وزیر گوشزد کنند که انجمن اولیا و مربیان مدارس نمی‌توانند در این‌باره تصمیم‌گیری کنند. ضمنا این موضوع در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش(ساعت 13.03، پنجشنبه 92.3.22) درج شده است و قاعدتا نباید روابط عمومی وزارتخانه از این موضوع بی‌اطلاع باشد.

کد خبر 220573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز