سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران پیشرفت‌های بزرگی را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم حاصل کرده است.

خبرگزاری سوییس از واشنگتن گزارش داد، روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز (سه‌شنبه 25 اردیبهشت) به نقل از محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ما معتقدیم که آنها دانش کنونی غنی‌سازی را در اختیار دارند.

وی افزود: از حالا به بعد آنها فقط باید دانش خود را تکمیل کنند. مردم نمی‌خواهند این را بشنوند، اما این یک واقعیت است.

این روزنامه نوشت، بازرسان آژانس روز یکشنبه اعلام کردند که مهندسان هسته‌ای ایران در حال حاضر 1300 سانتریفیوژ را به کار گرفته‌اند.

در حالی که ایران بارها تاکید کرده است برنامه هسته‌ای‌اش صرفا مقاصدی صلح آمیز را پیگیری می‌کند، این روزنامه افزود، این تعداد سانتریفیوژ برای آن که اورانیوم برای مقاصد تسلیحاتی را تولید کند، کافی نیست.

یکی از نمایندگان عالیرتبه آمریکا نیز به خبرگزاری رویترز در واشنگتن گفت: « به نوعی باید گفت زمان در حال سپری شدن است.» یک موضوع این است که اورانیوم تا حد کاربری برای مصارف تسلیحاتی غنی‌شود. اما پس از آن باید مقدار کافی از آن را تولید کرد تا بمبی کوچک را ساخت که قابل حمل باشد.

وی افزود: «من به راستی نمی‌دانم که هنوز چقدر زمان داریم.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نیویورک تایمز گفت که از گزارش جدید آژانس اطلاعی ندارد، اما افزود: «ما بر این اساس کار خود را ادامه می‌دهیم که هنوز برای دیپلماسی زمان کافی باقی مانده است.»

شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا غنی‌سازی را به حال تعلیق در آورد و در ماه مارس نیز تحریم‌های خود را علیه برنامه هسته‌ای ایران تشدید کرد.

کد خبر 22049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز