تا 2 هفته پیش کمتر کسی‌ پیش‌بینی می‌کرد که تیم ملی فوتبال استرالیا به رقابت‌های جام‌جهانی راه یابد.

فواید صعود به جام جهانی برای فوتبال استرالیا

به همین دلیل دیوید گالوپ، رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده بود که راهیابی به جام جهانی، پیش‌نیاز موفقیت در فوتبال نیست البته بسیاری از کارشناسان فوتبال در استرالیا هم چنین نظری دارند. آنها معتقدند آنچه باعث پیشرفت فوتبال در این کشور خواهد شد، برگزاری منسجم لیگ داخلی آن است نه راهیابی به جام‌جهانی.البته به‌نظر می‌رسد که این اظهار نظر گالوپ نوعی پیشگیری از انتقادات درصورت راه نیافتن تیم استرالیا به جام جهانی بود وگرنه او می‌داند که راهیابی به جام‌جهانی از چه اهمیتی برخوردار است.

به هر حال استرالیا با شکست دادن عراق به جام جهانی صعود کرد و حالا می‌توان با ذکر چند دلیل و برهان ثابت کرد که حق با گالوپ نبوده و صعود به جام جهانی در ابعاد مختلف به ویژه ابعاد اقتصادی به نفع استرالیا خواهد بود.

فایده اقتصادی

1 - درست است که استعدادهای فوتبال استرالیا از دل لیگ حرفه‌ای این کشور خارج می‌شوند اما فراموش نکنیم که صعود به جام‌جهانی از نظر اقتصادی کمک بزرگی برای کشورهای صعود‌کننده خواهد بود. در سال 2010 فیفا به کشورهایی که به جام جهانی آفریقای‌جنوبی راه یافته بودند مبلغ 12میلیون دلار کمک مالی کرد. این کمک به غیر از تقبل هزینه‌های رفت و آمد و اسکان آنها در طول برگزاری جام جهانی بود.

پیش‌بینی می‌شود که فیفا در سال 2014 به تیم‌هایی که از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی صعود کنند حداقل 14میلیون دلار پرداخت کند.

در حال حاضر یکی از شرکت‌های هواپیمایی استرالیا حامی مالی تیم ملی فوتبال این کشور است و این شرکت پس از صعود استرالیا به جام‌جهانی حمایت مالی خود از این تیم را افزایش خواهد داد. گفته می‌شود که 23بازیکن استرالیایی حاضر در جام جهانی از محل تبلیغات و حامیان مالی، 5 میلیون دلار درآمد خواهند داشت.

پایگاه مردمی

2 - سال‌هاست که فوتبال استرالیا از نبود ثبات اقتصادی رنج می‌برد و علت اصلی فقدان پایگاه مردمی است.به عبارتی ساده‌تر، فوتبال جایی در فرهنگ مردم استرالیا ندارد و جزو 3 ورزش اول این کشور به شمار نمی‌آید. استرالیایی‌های اصیل معتقدند که فوتبال، ورزش مهاجران در این کشور است به همین دلیل رسانه‌های گروهی نیز چندان رویدادهای این رشته ورزشی را پوشش نمی‌دهند. اما به محض اینکه تیم ملی فوتبال این کشور به جام جهانی صعود می‌کند تمام نگاه‌ها تغییر می‌کند.

در زمان برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی مردم استرالیا ناگهان متوجه می‌شوند که یک جشنواره جهانی به نام جام جهانی در حال برگزاری است و برای اینکه از این جشن جهانی عقب نمانند خود را درگیر آن می‌کنند؛ اینگونه است که حتی منتقدان فوتبال در استرالیا نیز تلاش می‌کنند تا به نوعی درگیر فوتبال شوند.

جوانگرایی

3 - حالا که استرالیا به جام جهانی راه یافته است برای مردم این کشور مهم است که تیمشان نمایش آبرومندی در جام جهانی داشته باشد. استرالیا در دوره قبلی که به جام جهانی راه یافت در نخستین بازی خود با نتیجه 4 بر صفر مقابل آلمان شکست خورد، به همین دلیل مردم بیم آن را دارند که این سناریو در برزیل تکرار شود. بزرگ‌ترین مشکل استرالیا، سن بالای بازیکنان این تیم است. درون دروازه مارک شوآرزر 42ساله است، لوکاس نیل کاپیتان این تیم 36سال سن دارد و جاش کندی نیز 32ساله است. بسیاری مقصر اصلی میانگین بالای سنی تیم استرالیا را هولگر اوسیک سرمربی این تیم معرفی می‌‌کنند که در 3سال اخیر حاضر نشده به جوانان میدان بدهد. از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که لیگ حرفه‌ای این کشور خروجی خوبی نداشته و نباید سرمربی تیم ملی را مقصر دانست.

با توجه به مجموعه این عوامل به‌نظر می‌رسد که سرمربی تیم استرالیا در 12ماه باقیمانده تا آغاز جام‌جهانی برای شناسایی استعدادهای جدید و به‌کارگیری آنها در تیم ملی تلاش کند. این هم یکی دیگر از فواید صعود استرالیا به جام‌جهانی خواهد بود.

تثبیت در آسیا

4 - نخست وزیر سابق استرالیا همواره تاکید داشت که کشورش جزئی از قاره آسیاست. هم‌اکنون از آن اظهار نظر 20 سال می‌گذرد اما هنوز مردم این کشور نتوانسته‌اند با این واقعیت کنار بیایند. شاید به همین دلیل است که این روزها کماکان در مدارس استرالیا زبان فرانسه به جان زبان چینی و ژاپنی به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.

قرار است 6 ماه پس از برگزاری جام جهانی و در سال 2015 کشور استرالیا میزبان رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا باشد. به‌طور حتم حضور استرالیا در جام جهانی باعث خواهد شد تا مردم جهان بیشتر با فوتبال این کشور آشنا شوند و چون 6 ماه پس از جام‌جهانی برزیل، جام ملت‌های آسیا در استرالیا برگزار خواهد شد، حضور استرالیا در جام جهانی در نهایت به نفع فوتبال آسیا تمام خواهد شد. از سوی دیگر اگر استرالیا در جام جهانی نتایج آبرومندی کسب کند آنگاه جایگاهش در کنفدراسیون فوتبال آسیا تقویت خواهد شد.

ویترین فوتبال

5 - جام جهانی، ویترین فوتبال جهان است و چه بسا چندبازیکن از تیم استرالیا مورد پسند تیم‌های بزرگ فوتبال جهان واقع شوند. در واقع جام جهانی فرصتی برای انتقال استعدادهای فوتبال استرالیا به بالاترین سطح فوتبال جهان خواهد شد. این انتقال باعث خواهد شد تا پول کلانی وارد چرخه اقتصاد استرالیا شود. همچنین پس از آن جوانان و نوجوانان ورزش‌دوست استرالیا ترغیب خواهند شد به جای بازی کریکت یا راگبی، وارد ورزش فوتبال شوند.

کد خبر 220441

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز