گروه شهری: به‌زودی تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعید‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.

بزرگراه

با افتتاح این تقاطع بزرگراه آزادگان به یک گزینه مطمئن در مسیر حدفاصل استان‌های غربی و جنوبی کشور تبدیل خواهد شد.
این تقاطع غیرهمسطح که به‌اصطلاح به‌صورت شبدری کامل احداث شده و تأمین مجموعه دسترسی‌ها در تمام جهات ترافیکی در آن پیش‌بینی شده، نه‌تنها ارتباط بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعید‌آباد و مجموعه معابر منتهی به آن را برقرار می‌کند بلکه کمربندی جنوب پایتخت را به آزادراه تهران- ساوه پیوند می‌دهد.

سید مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، اتصال غیرهمسطح بزرگراه آزادگان به آزادراه تهران - ساوه که یکی از مهم‌ترین مبادی ورودی جنوب پایتخت محسوب می‌شود را از مهم‌ترین کارکردهای ترافیکی تقاطع غیرهمسطح سعیدآباد برشمرد و یادآور شد:

پیش از این شهروندانی که قصد داشتند از آزادراه تهران- ساوه به مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان وارد شوند می‌بایست وارد مسیر غرب به شرق این بزرگراه شده و پس از طی یک مسیر نسبتا طولانی از طریق دوربرگردان‌های موجود وارد مسیر مورد نظر خود می‌شدند اما با گشایش این تقاطع غیرهمسطح، نه‌تنها دسترسی به باند شرق به غرب بزرگراه آزادگان تسهیل می‌شود بلکه امکان تغییر مسیر به سمت استان‌های جنوبی کشور نیز فراهم خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران درباره دشواری‌های عملیات اجرایی این پروژه گفت: مدت زیادی از زمانبندی 15ماهه احداث این تقاطع صرف توافق با مالکان زمین‌های زراعی موجود در پوسته طرح و جابه‌جایی شبکه‌های انتقال برق و آب شد؛ البته اجرای این تقاطع غیرهمسطح، سبب به‌وجود‌آمدن مانع در مسیر جریان حقابه‌های کشاورزی نشده است و با احداث زیرگذر هدایت آب‌های سطحی، زیر آزادراه تهران- ساوه و هدایت آن از طریق لوله‌های پلی اتیلن، نه‌تنها جریان آب به زمین‌های بالا‌دست و پایین‌دست این پروژه قطع نشده بلکه از خطر ورود آب به سطح مسیرهای احداث شده جلوگیری شده است.

حسینی همچنین یکی از دشوارترین اقدامات عمرانی در پروژه احداث تقاطع بزرگراه سعیدآباد با بزرگراه آزادگان را عملیات زباله‌برداری در جبهه شمال غربی این پروژه دانست و یادآورشد: وقتی عملیات خاکبرداری در این بخش از پروژه پس از یک متر حفاری به زباله‌های شهری برخورد کرد، ارزیابی‌های میدانی نشان داد که این بخش از پروژه در گذشته یکی از گودهای دفن زباله‌های شهری بوده است.

بنابراین عملیات زباله‌برداری تا عمق 9متر پیش رفت تا 40هزار مترمکعب زباله از جبهه شمال غربی تقاطع غیرهمسطح سعیدآباد برداشته شود. وی افزود: انتقال چنین حجمی از زباله به‌دلیل امکان نشت شیرابه‌ها و عواقب زیست‌محیطی ناشی از آن با تمهیدات خاصی انجام شده است. همچنین 40هزار مترمکعب زباله استحصال شده با همین حجم از خاک، ترکیب شد تا امکان انتقال آن به گودهای مجاز دفن زباله فراهم شود.

براساس این گزارش، بخش مهمی از بهره‌مندی‌های ترافیکی این تقاطع غیرهمسطح شامل حال شهروندان ساکن در محدوده منطقه 18شهرداری تهران خواهد شد.اتصال بزرگراه سعید‌آباد، بزرگراه ابراهیم‌آباد و بلوار معلم به بزرگراه آزادگان پیش از این از طریق خیابان‌های خلیج‌فارس و الغدیر تأمین می‌شد، اما با زیر بار رفتن تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعیدآباد این دسته از شهروندان تهرانی نیز می‌توانند با طی مسافتی کوتاه خود را به کمربندی جنوب پایتخت رسانده و به شبکه بزرگراه‌های پایتخت دسترسی پیدا کنند.

همچنین مسیرهای دسترسی این تقاطع شامل 4رمپ و 4لوپ است و در مجموع برای احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه سعیدآباد با بزرگراه آزادگان بیش از 6کیلومتر مسیر دسترسی احداث شده است.

کد خبر 220395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز