گروه بین‌الملل: در روزهایی که زمزمه مذاکره صلح با طالبان با گشایش دفتر این گروه در دوحه قطر از همیشه قدرتمندتر شده‌است، طالبان در حمله‌ای کم‌سابقه این بار کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان را هدف قرار داد.

این حمله بعد از چند ساعت درگیری با کشته شدن مهاجمان پایان یافت.به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، صبح دیروز گروهی از افراد مسلح کاخ ریاست‌جمهوری و چند ساختمان دیگر واقع در مرکز پایتخت افغانستان را هدف حمله قرار دادند. مهاجمان در یک ورودی مشترک کاخ ریاست‌جمهوری و هتل آریانا، که دفتر محلی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - در آن وقع است، با نگهبان‎های کاخ و نیروهای آمریکایی وابسته به این سازمان درگیر شدند.

شاهدان حاضر در محل از شنیده شدن صدای چندین انفجار در جریان این درگیری خبر دادند و به‌نظر می‌رسد که مهاجمان با خود مواد منفجره زیادی حمل می‌کردند. در یک دهه اخیر این نخستین‌بار است که طالبان توانسته‌اند تا این حد به کاخ ریاست‌جمهوری نزدیک شوند.

به گفته مقام‎های محلی، مهاجمان که شمارشان 3 یا 4 نفر بودند با ماشینی که کارت ورودی جعلی داشتند، سعی کردند وارد محوطه کاخ ریاست‌جمهوری شوند ؛ راهی که مخصوص افراد ویژه مانند وزیران است.فاصله ورودی که طالبان به آن حمله کردند تا محل کار حامد کرزی چندصد متر بیشتر نیست اما تا آنجا چند ایست بازرسی دیگر هم وجود دارد.این عملیات یک هفته بعد از اوجگیری فعالیت‌های دیپلماتیک برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان در قطر صورت گرفته‌است.

بعد از گشایش این دفتر قرار بود مذاکره میان آمریکا و طالبان روز پنجشنبه در دوحه برگزار شود اما به‌دنبال مخالفت شدید حامد کرزی با این موضوع، این مذاکرات برگزار نشد. دولت افغانستان به‌شدت به‌عنوان امارت اسلامی افغانستان که برای این دفتر به‌عنوان دفتر نمایندگی طالبان انتخاب شده‌بود و همچنین اهتزاز پرچم طالبان بر سر در این ساختمان اعتراض کردند.

به‌دنبال اعتراض دولت افغانستان پرچم طالبان و تابلوی امارت اسلامی افغانستان از این ساختمان پایین کشیده ‌شد اما مذاکرات هم برگزار نشد.جان کری وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در سخنانی گفت، زمان هنوز برای آغاز مذاکرات با طالبان مناسب نیست.طالبان گفته‎اند که جنگ و صلح را همزمان پیش خواهند برد.

در چنین شرایطی ضرباتی چون حمله دیروز به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌تواند نوعی قدرت‌نمایی طالبان در آستانه مذاکرات صلح باشد. این حمله بار دیگر نشان داد که راه صلح در افغانستان بسیار دشوار است. طالبان با ارسال پیامی به رسانه‎ها گفتند که به غیراز کاخ ریاست‌جمهوری، ساختمان وزارت دفاع و هتل آریانا که دفتر سازمان سیا در آن واقع است را هدف قرار داده‌اند.

پیش از وقوع این حمله، شماری از خبرنگاران در بیرون سفارت آمریکا و کاخ ریاست‌جمهوری جمع شده بودند تا در 2 کنفرانس خبری حامد کرزی و جیمز دابینز، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان شرکت کنند.جیمز دابینز از قطر به کابل سفر کرده و قرار است درباره مذاکرات صلح با حامد کرزی گفت‌وگو کند. دابینز پس از گشایش دفتر گروه طالبان به دوحه، پایتخت قطر، سفر کرد و قرار بود با نمایندگان این گروه دیدار کند، اما جنجال بر سر چگونگی گشایش دفتر طالبان، مانع این دیدار شد. در پی حمله بامداد سه‌شنبه، هر دو کنفرانس خبری به تعویق افتاد.

در همین حال طالبان پاکستان می‌گویند که۱۰ کوهنوردی که در شمال پاکستان به ضرب گلوله کشته شدند، توسط شاخه‌ای جدید از این گروه به قتل رسیده‌اند. آنها می‌گویند که این شاخه جدید از گروه طالبان به‌منظور هدف قرار دادن خارجی‌ها ایجاد شده است. کابینه پاکستان برای بررسی این حمله و تأثیر آن بر صنعت جهانگردی آن کشور تشکیل جلسه داده است.طالبان پاکستان می‌گویند شاخه جدید این گروه که در رسانه‌های محلی از آن به نام جنود حفصه نام برده شده، به‌منظور انتقامگیری از حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان تشکیل شده است. 

کد خبر 220384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز