همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دایم ایران در یونسکو از به ثبت رسیدن دو اثر بی نظیرایرانی ذخیره خوارزمشاهی و نقشه های تاریخی ایران در عصر قاجار در فهرست میراث مکتوب حافظه جهانی یونسکو خبرداد.

ثبت دو اثر نفیس ایرانی در فهرست میراث مکتوب حافظه جهانی یونسکو

به گزارش ایرنا دکتر محمدرضا مجیدی عصر یکشنبه به خبرنگارایرناگفت: با تلاش های انجام شده، در جریان برگزاری یازدهمین اجلاس کمیته مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی یونسکو که از 18 تا 21 ژوئن 2013 در شهر گوانگجو در کره جنوبی برگزار شد، دو اثر مزبور در فهرست میراث مکتوب حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

وی افزود: هدف از برگزاری اجلاس فوق، ارزیابی میزان پیشرفت در اهداف برنامه حافظه جهانی و نیز ارائه توصیه هایی به مدیر کل یونسکو در زمینه ثبت آثار جدید در فهرست حافظه جهانی بود.

به گفته مجیدی کمیته مزبور از 14 عضو تشکیل شده است که در رابطه با حفاظت از میراث مکتوب و مستند، صاحب نظر بوده و در ظرفیت شخصی انتخاب می شوند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: هم اکنون کارشناسانی از کشورهای غنا، آفریقای جنوبی، تونس، تاجیکستان، کامبوج، نیوزیلند، برزیل، سنت کیس و نویس، لبنان، آلمان، جمهوری چک، لهستان و کانادا در کمیته مزبور عضویت دارند و اجلاس عادی کمیته هر دو سال یکبار برگزار می شود.

وی افزود: در نشست اخیر کمیته مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی، 54 اثر مکتوب از کشورهای مختلف در فهرست حاقظه جهانی به ثبت رسید و با به ثبت رسیدن این آثار، تعداد میراث مکتوب ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو به 299 اثر رسید.

کتاب «ذخیره‌ خوارزمشاهی» از قدیمی‌ترین کتب در زمینه پزشکی به زبان فارسی است و مجموعه «نقشه های تاریخی ایران در عصر قاجار» نیز حاوی 400 نقشه می باشد که هر دو به ثبت جهانی رسیدند.

پیش از این نیز پنج اثر شامل شاهنامه‌ بایسنقری، وقف‌نامه‌ رشیدی، مجموعه‌ اسناد اداری آستان قدس رضوی، التفهیم ابوریحان بیرونی و پنج گنج نظامی گنجوی از کشورمان در فهرست حافظه جهانی به ثبت رسیده اند که با به ثبت رسیدن این دو اثر تعداد آنها به هفت مورد می رسد.

کد خبر 220131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز