یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاخ سفید در تماسی به صورت رسمی و در چارچوب توافقات قضایی از دولت هنگ‌کنگ درخواست کرد تا ادوارد اسنودن، افشاگر رسوایی سازمان امنیت ملی آمریکا را به این کشور بازگرداند.

براساس گزارش BBC، ادوارد اسنودن از روز دهم ژوئن، یعنی پس از افشای اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا در هنگ‌کنگ پنهان شده و کسی از مخفیگاه او خبر ندارد. به گفته یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید، عدم توافق سریع هنگ‌کنگ با این درخواست آمریکا می‌تواند به آسیب دیدن روابط میان دو کشور منجر شود. به گفته وی درصورتی که هنگ کنگ به این درخواست کاخ سفید هرچه سریعتر پاسخ ندهد، روابط دو جانبه کشورها پیچیده شده و این سوال مطرح خواهد شد که آیا هنگ کنگ به تعهدات قانونی خود پایبند است؟

اسنودن به تازگی توسط دادگستری ایالات متحده آمریکا به خاطر افشا کردن زوایای مختلف قبرنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا، به جاسوسی، سرقت اموال دولتی و دست‌بردن در اسناد طبقه‌بندی شده متهم شده‌است. آمریکا با تایید این طرح گسترده آن را برنامه‌ای برای افزایش امنیت شهروندانش نامیده است.

اوباما پیش از این تایید کرده بود که این طرح‌ها تحت نظارت مجلس و دادگاه‌های ویژه انجام می‌گرفته و همچنین رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا نیز اجرای این طرح را عاملی برای پیشگیری و مقابله با ۵۰ حمله تروریستی طی 12 سال گذشته اعلام کرده‌است،‌این درحالی است که فعالان حقوق بشر این برنامه را با آزادی‌های فردی و حقوق شهروندان آمریکایی در تناقض می‌دانند.

کد خبر 220000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز