جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: شامپوها و مواد شوینده به‌دلیل مواد شیمیایی که دارند هم می‌توانند در زمینه نظافت شخصی و عمومی به‌کار روند و هم استفاده از انواع آنها که دارای مجوز نیستند می‌توانند درد ساز باشند.

شامپو

 بنابراین باید از شامپوهایی استفاده کرد که دارای مجوز وزارت بهداشت باشند.برای آگاهی از کیفیت شامپوها و مواد شوینده و تأثیر آنها بر سلامت انسان و محیط، گفت‌وگویی با مهندس سیدرضا غلامی: رئیس اداره بهداشت مواد غذایی مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و دکتر احمد شیبانی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

مهندس غلامی درباره کیفیت مواد شوینده و شامپوهای تولیدی داخلی و خارجی موجود در بازار گفت: در بحث شوینده‌ها و پاک کننده‌ها باید گفت آن دسته از این مواد که در داخل و با مجوز وزارت بهداشت تولید می‌شوند، از نوعی هستند که تحت مدیریت یک مسئول فنی تولید شده و مدام از آنها نمونه‌برداری می‌شود و وزارت بهداشت نیز بر کیفیت ساخت آنها نظارت دارد. این کالاهای شوینده با استانداردهای ملی نیز همخوانی دارند.

در واقع آن دسته از این مواد که دارای مجوز هستند عینا خاصیت شویندگی و پاک کنندگی دارند. تنها موادی از این خاصیت بهره‌مند نیستند که به‌صورت غیرمجاز تولید می‌شوند. شامپوها و مواد شوینده خارجی هم که با مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شوند مشکلی ندارند مگر اینکه مواردی که به‌صورت غیررسمی وارد کشور شوند ما هم نمی‌گوییم آنها خاصیت لازم را ندارند یا برای سلامت خطرناک نیستند اما به‌دلیل اینکه از مبادی رسمی وارد نشده‌اند نمی‌توان درباره آنها نظر دقیقی ارائه داد و با اطمینان گفت که سالم هستند.

بنابراین توصیه بر این است که افراد از تولیدات داخلی دارای مجوز وزارت بهداشت و محصولات خارجی دارای مجوز واردات و تأییدیه وزارت بهداشت استفاده و تلاش کنند از آن دسته از شامپوها و مواد شوینده‌ای که دارای مجوز نیستند استفاده نکنند چرا که نظارت مستقیمی روی آنها نیست که بتوان به‌طور کامل به سالم بودن آنها اطمینان کرد.

او درباره نحوه استفاده از شامپو و مواد شوینده و نحوه استفاده از آن گفت: بروزعوارض شامپوها و مواد شوینده ارتباط مستقیمی به نحوه استفاده از آنها دارد. درصورتی‌که فردی مدام به شست‌وشوی سر خود با شامپو بپردازد برایش مشکل ایجاد می‌شود. در این مورد نیز استفاده از موادی که ریشه شیمیایی دارند می‌تواند مشکل ساز باشد به‌ویژه استفاده ناصحیح و مکرر از پاک‌کننده‌هایی نظیر وایتکس می‌تواند عوارض متعددی را در فرد ایجاد کند.

اگر از مواد پاک‌کننده‌ای که دارای مواد شیمیایی هستند در فضایی با پنجره‌های بسته استفاده شود برای فرد از نظر تنفسی مشکل ایجاد خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود به افراد به‌ویژه در زمان استفاده از مواد شیمیایی برای شست و شوی حمام با آبگرم حتما در را باز بگذارند که مشکل تنفسی برایشان ایجاد نشود.

مهندس غلامی درباره قابلیت پاک‌کننده مواد شوینده نیز گفت: ترکبیات شیمیایی به‌کار رفته در شامپوها و انواع صابون‌های مایع هم آب گریز و هم آب دوست هستند و مواد آب گریز اغلب باعث گرفتن چربی‌ها می‌شود بنابراین مواد شوینده‌ شیمیایی که با آلودگی‌های دارای چربی برخورد می‌کنند باعث آزاد شدن اتم‌های تجمع یافته در آنها می‌شوند و در نتیجه جدایی آلودگی یا نجاست آمیخته با چربی از سطوح را در پی خواهند داشت.

دکتر شیبانی نیز درباره کیفیت شامپوها و مواد شوینده موجود در بازار گفت: بستگی به موادی که در شامپوها به‌کار می‌رود دارد. مواد فعال‌کننده سطحی به‌طور کلی به 4دسته آنیونی، کاتیونی، آمفوتری و غیریونی تقسیم‌بندی می‌شود. در شامپو معمولا ترکیبی از مواد فعال آنیونی، مواد آمفوتری و مواد غیریونی به‌عنوان مواد فعال‌کننده سطحی یا جزء اصلی استفاده می‌شود، علاوه بر اثرات آنتی سپتیک که شامپوها می‌توانند در هنگام پاک کردند موها داشته باشند احتمال دارد اثرات و عوارض دیگری را به‌دلیل جذب در مو و پوست سر از خود بر جای بگذارند.

این امر بستگی دارد که علاوه بر ترکیبات مجاز شیمیایی به شامپو چه بزنند، اگر مواد افزودنی به شامپو بابونه باشد التهابات پوستی کاهش خواهد یافت و رویش مو نیز بیشتر و سریع‌تر می‌شود. اگر رزماری بزنند نیز باعث ازدیاد مو و ابرو خواهد شد چرا که محلول رزماری نیز همین اثر را در پی دارد. اگر حاوی ویتامینE باشند نیز باعث نرمی و شادابی پوست خواهند شد. شامپو به‌خودی خود شامل موادی می‌شود که می‌تواند در شست‌و‌شوی بدن و دفع آلودگی‌ها نظیر لکه و چربی و مواد زائد به ما کمک کند. شامپوها همچنین می‌توانند حاوی مواد تقویت‌کننده پوست و مو باشند و علاوه بر این می‌توانند مواد حجم‌دهنده در آنها جهت افزایش حجم پوست و مو به‌کار رود. همچنین می‌توانند حاوی مواد محرک رشد مو باشند. بنابراین در انتخاب شامپوی مناسب، دقت به مواد فعال‌کننده سطح و همچنین افزودنی‌های اختصاصی بسیار مهم است.

کد خبر 219753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز