همشهری آنلای: در آستانه دیدار "باراک اوباما"، رئیس جمهوری امریکا از آلمان، صدها نفر از مردم در برلین، علیه سیاست‌های امریکا تظاهرات کردند.

اوباما

به گزارش شبکه پرس تی وی، در روز دوشنبه، حدود ۴۰۰ تظاهرات‌کننده در برلین راهپیمایی کرده و به استفاده واشنگتن از پهپادهای تروریستی که منجر به کشته شدن هزاران نفر از مردم در افغانستان و دیگر کشورهای جهان شده است، اعتراض کردند.

این تظاهرات توسط جنبش "آلمان برای صلح سازماندهی" شده بود.

تظاهرات‌کنندگان، همچنین به اقدامات آژانس امنیت ملی امریکا اعتراض کردند. این اعتراضات چند روز پس از افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده بود که برنامه‌های نظارتی الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات اینترنتی و تلفنی میلیون‌ها شهروند امریکایی را بر ملا کرد.

قرار است رئیس جمهوری امریکا روز چهارشنبه برای چهار هزار نفر از مردم در "دروازه براندنبورگ" سخنرانی کند. این دیدار همچنین در پنجاهمین سالگرد سخنرانی معروف "جان اف کندی"، رئیس جمهوری اسبق امریکا، موسوم به سخنرانی "ایش بین عین برلینر"،(Ich bin ein Berliner) انجام می‌شود.

در سرمقاله ویژه در روزنامه "در اشپیگل"، در یازدهم ژوئن، "سابینه لیتویسر شارنبرگر"، (Sabine Leutheusser-Schnarrenberger) وزیر دادگستری آلمان نوشته است، گزارش‌ها حاکی از این است که امریکا می‌تواند به همه اشکال ارتباطات اینترنتی دسترسی داشته و آن را پیگیری کند که این امر به شدت نگران‌کننده و به طور بالقوه خطرناک است.

گزارش‌ها حکایت از این دارد که "آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان، احتمالا مساله جاسوسی سازمان امنیت اطلاعات امریکا را روز چهارشنبه با اوباما مطرح می‌کند.

معترضان در پایتخت آلمان، همچنین خواستار بسته شدن هر چه سریعتر زندان بدنام گوانتانامو تحت کنترل امریکا در کوبا و آزادی همه زندانیان بازداشت شده در آن‌جا ‌شدند.

بسته شدن زندان خلیج گوانتانامو، یکی از اولین وعده‌های رئیس جمهوری امریکا از زمان به قدرت رسیدن در پنج سال پیش بود.

زندانیان از بدرفتاری و شکنجه شکایت می‌کنند و فعالان حقوق بشری و ناظران بین‌المللی استفاده دولت امریکا از یک مرکز بازداشتگاهی انتقاد کردند.

بیشتر ۱۶۶ زندانی بازداشت شده، بیش از صد روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند. آن‌ها این اقدام را در اعتراض به حبس طولانی مدت خود بدون اتهام یا محاکمه و نیز شرایط وحشتناک و توهین‌آمیز در زندان انجام داده‌اند.

کد خبر 219411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز