همشهری آنلاین: متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید گازسنتز از زباله به فناوری ساخت مشعل پلاسمایی دست یافتند.

بازیافت زباله‌های سمی

گازی کردن زباله به روش پلاسمایی جدیدترین و پیشرفته‌‏ترین فناوری تولید انرژی از زباله است که بیش‏ترین درصد تولید انرژی از زباله و کم‏ترین آلودگی زیست‏محیطی را به همراه دارد.

همچنین این سیستم، به دلیل دمای فوق‌العاده بالا، بهترین گزینه برای انهدام و بی‏ خطر کردن زباله‌های خطرناک و سمی مانند زباله‌های بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی است که این واقعیت را مرکز کنترل آلودگی اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تایید کرده است.

گاز سنتز، گازی ارزشمند است که ارزش حرارتی بالا دارد و قابل‏ تبدیل به انواع فرآورده‌‏های نفتی است. از این گاز به عنوان خوراک بسیاری از پتروشیمی‏‌ها نیز استفاده می‏شود.

به گفته دکتر حمیدرضا بزرگ‏زاده- مسئول طرح پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت، مشعل‏‌های پلاسمایی یکی از منابع تولید پلاسمای گرم هستند که می‌‏توانند پلاسمایی با دمای 2000 تا 10000 درجه سلسیوس را تولید کنند. این مشعل‏‌ها، بدون هیچ نیازی به اکسیژن و یا سوخت فسیلی و اصطلاحا واکنش سوختنی، انرژی الکتریکی را مستقیما به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏‌کنند.

پلاسما (حالت چهارم ماده) به گاز یونیزه‌ شده (گازی که الکترون‌های خود را از دست داده است) گفته می‌شود که استفاده از آن در صنایع مختلف پیشینه‌ای 60 ساله دارد.

این سیستم می‏تواند تا 98 درصد زباله‌‏های ورودی را به گاز سنتز تبدیل کند و درصد باقی‌ مانده (مواد فلزی و شیشه‌ها که قابل تبخیر شدن نیستند) به شکل مذاب از راکتور گازی خارج کند. این مواد از نظر زیست‏محیطی کاملا بی‌‌خطرند و به دلیل سختی بسیار بالا می‌‏توان از آنها در صنایع ساختمان و جاده‌‏سازی استفاده کرد.

مزیت دیگر این سیستم بر دیگر سیستم‌‏های تولید انرژی از زباله، عاری بودن آن از آلاینده‌‏هایی مانند NOX SOX و دی اکسین‌هاست که در غالب این سیستم‏‌ها تولید می‌شوند و در سیستم پلاسمایی به دلیل دمای بسیار بالا وجود ندارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 219388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز