سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

9 بنای تاریخی در دولت نهم و دهم به فهرست آثار جهانی اضافه شدند اما کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی همچنان معتقدند که حفاظت‌های انجام شده از این آثار در سطح استانداردهای جهانی نبوده است.

روز جهانی محیط‌زیست؛ تفکر، خوردن و حفاظت

خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز با انتشار گزارشی از وضعیت سازمان میراث فرهنگی و آثار بناهای تاریخی کشور در آستانه واگذار شدن دولت به رئیس‌جمهور جدید با اعلام این خبر نوشت: تدبیرهای علمی مسئولان ارشد این سازمان طی 8سال گذشته درحالی جایش را به‌ کشمکش‌های سیاسی داد که بی‌اعتمادی مجامع بین‌المللی از حفاظت آثار و بناهای تاریخی حاصل عملکرد دولتی بوده که از مدیریت جهانی سخن رانده است.

براساس این گزارش، پس از گذشت 8سال زنگ پایان دولت نهم و دهم زده شد. در این سال‌ها میراث‌فرهنگی با تغییر ماهیت جدی از یک سو، با ایفای نقش بنگاه‌ اقتصادی و سیاسی به حل معادلات دولتمردان می‌پرداخت و از سوی دیگر با بی‌توجهی به وضعیت مرمتی بسیاری از بناهای تاریخی، ناقوس مرگ‌ مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران را به‌صدا در می‌آورد به‌طوری‌که کارشناسان معتقدند، نتیجه انفعال مسئولان ارشد سازمانی تنها یک نتیجه را رقم زد؛ بی‌اعتمادی مجامع بین‌المللی حفاظت از آثار و بناهای تاریخی نسبت به میراث‌ ایران. گفته می‌شود، در طول این 8سال کارکرد ابنیه تاریخی تنزل پیدا کرده و کشمکش‌های سیاسی و جناحی چنان ضربه‌ای به بدنه این نهاد علمی و تخصصی وارد آورده که متخصصان از سال‌ها تلاش برای بهبود و مرمت این پیکر مجروح می‌گویند چرا که سازمان میراث‌فرهنگی در این 8سال، تنها نهاد دولت به‌شمار می‌رفت که به‌واسطه حضور افرادی چون مشایی و بقایی، رویکرد سیاسی گرفت. ثبت آثار تاریخی، اعم از بناها و میراث معنوی کشور در فهرست جهانی البته اقدام مهمی بود و دولت نهم و دهم توانست 9اثر از 15اثر ایران در فهرست میراث جهانی را به ثبت برساند؛ اما به گفته کارشناسان این کافی نیست.

سعید فلاح‌فر پیشکسوت و کارشناس ارشد معماری و مرمت در رابطه با مشکلات و معضلات میراث‌فرهنگی طی 8سال گذشته به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: در حال‌حاضر مهم‌ترین مشکل میراث‌فرهنگی تغییر ماهیت آن است. سازمان میراث فرهنگی کشور، در آغاز مجموعه‌ای علمی و فرهنگی بود که وظیفه حفاظت و سازماندهی یادگارهای تاریخی را فراتر از هر باید و نباید اعتقادی، سیاسی و اقتصادی به‌عهده داشت اما با روی کار آمدن دولت نهم و دهم کم کم دچار زاویه و انحراف شدید از وظایف ذاتی خود شد.

بیژن روحانی دکترای حفاظت از میراث معماری نیز به ساختار حفاظت از میراث فرهنگی با تغییر سیاست‌های دولت تأکید کرد. به‌گفته وی، ساختار حفاظت از میراث‌فرهنگی و از آن مهم‌تر درک و برداشت از این مقوله در 8سال گذشته ضربه‌ای اساسی خورد. میراث فرهنگی به دولت و سیاست‌های آن وابستگی زیادی دارد و مشاهده کردیم که چطور جریانی که با آهستگی در میراث فرهنگی و در سال‌های پیش آغاز شده بود و افتان وخیزان به راه خود ادامه می‌داد ناگهان در سطح کلان دچار وقفه شد.

کد خبر 219346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز