گروه شهری: آنطور که از گفته‌های معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران برمی‌آید گویی قرار است خاطره تلخ عدم‌پرداخت بودجه‌های مصوب حمل‌ونقل عمومی توسط دولت دهم همچنان زنده بماند زیرا این بار بودجه‌ای که از سوی دولت برای حمل ونقل عمومی در سال 92پیشنهاد شده کمتر از 20درصد نیاز تهران است.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه هنوز بودجه مصوب مجلس در بخش حمل‌ونقل عمومی اعلام نشده است گفت: چنانچه دولت یازدهم هم به این موضوع توجه جدی نکند شهرداری با مشکل عمده‌ای مواجه خواهد بود و مجبور خواهیم شد تمام در‌آمدهای شهر تهران را در حوزه یارانه‌ها و فقدان حضور دولت در تأمین منابع خرج کنیم.

به گفته تشکری هاشمی، آنچه از سوی دولت در اواخر سال به مجلس ارائه شده، فاصله بسیار زیادی با نیازهای شهر تهران دارد و در واقع بودجه پیشنهادی در حوزه مترو و یارانه‌ها کمتر از 20درصد نیاز شهر تهران است. وی با درنظر گرفتن این نکته که تعهدات دولت دهم به بخش حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته محقق نشده است گفت:

بودجه‌ها سنواتی بوده و بودجه هر سال حداکثر در یکی 2‌ماه سال بعد قابل پرداخت است این در حالی است که عدم‌پرداخت بودجه مصوب در دولت دهم خاطره تلخی از دولت و عدم‌همکاری‌اش در بخش مترو در اذهان باقی گذاشته است و قابلیت تبدیل شدن به اعتبار در سال 92و دولت بعدی را ندارد.

با این همه معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران اظهار امیدواری کرد که دولت یازدهم دولتی باشد که به مصوبات مجلس اهمیت بدهد تا شهروندان برای ابتدایی‌ترین حقوق خود متضرر نشوند. وی گفت: در انتظار مصوبه قطعی مجلس هستیم و در عین حال از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کرده‌ایم تا هم تمرکز زدایی در بودجه حمل‌ونقل صورت گیرد و هم توجه ویژه‌ای به نیازهای حمل‌ونقل عمومی شود.

بنابراین گزارش، در سال 91نیازهای حمل‌ونقل عمومی با رویکرد مترو، اتوبوس و تاکسی کارشناسی‌شده و اعتبارات و یارانه‌های مورد نیاز در بخش بلیت‌ها نیز تعیین و به مجلس ارائه شد. تشکری هاشمی درباره برآورد کارشناسی صورت گرفته در این‌باره گفت: 350میلیارد تومان در بخش اتوبوس نیاز داریم که با توجه به اینکه 3سال است هیچ اتوبوسی از سوی دولت به تهران داده نشده، خلأ به‌وجود آمده باید به‌نحوی جبران شود. همچنین بالغ بر هزار و 800میلیارد تومان برای توسعه مترو نیاز است تا بتوانیم توسعه خط 3، 6و 7را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در بخش عمرانی مترو 230میلیارد تومان بودجه مصوب دولت بوده که تنها 55میلیارد از پول اعتبارات مترو پرداخت شد این در حالی است که شهرداری تهران بالغ بر 800میلیارد تومان در سال گذشته برای مترو هزینه کرده است و این نشان دهنده شکاف میان دولت و شهرداری است که هر روز هم بیشتر می‌شود.

کد خبر 219331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز