همشهری آنلاین: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیروزی روحانی پیروزی گفتمان اعتدال بود، تاکید کرد: اعتدال نباید نقطه مقابل اصل استکبارستیزی دانست در حالی که باید اصلی برای توسعه اصل استکبارستیزی باشد.

فارس نوشت: آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پیرامون گفتمان اعتدال،‌مشارکت مردم و خلق حماسه سیاسی و دیگر سؤالات پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به خلق حماسه سیاسی اظهار کرد: مسئله انتخابات در واقع فتح‌الفتوحی در سال حماسه سیاسی و در مقابل دشمنانی بود که خیال می‌کردند با فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها مردم نست به نظام بی‌تفاوت بودند.

وی افزود: علیرغم اینکه دشمنان در تبلیغات خود عنوان می‌کردند که انتخابات آزاد نیست، مردمی نیست و قبل از انتخابات نتیجه‌اش دیکته شده و معلوم نیست، دیدیم که خلاف این حرف‌ها درآمد و امروز باید این حرف‌ها را پس بگیرند در حالی که آنقدر جوانمرد نیستند که حرف‌های خود را پس بگیرند لذا سکوت آنها را شاهدیم.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: البته این در حالی است که آنها در تحلیل‌های خود به این واقعیت رسیده‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران ریشه در مردم دارد؛ صرف‌نظر از اینکه نظام ما نظامی با فضیلت و امانتدار رای مردم است، دیدید که آزادی کامل در کشور وجود دارد و نظام ما نظام مقتدر است و بنابراین هر جریان فکری که روی کار آید و هر قدرتی که در راس قرار گیرد جای وحشت و هراس وجود ندارد. چراکه نظام ما مبتنی بر یک عمر و ریشه اعتقادی بوده و ریشه در خود مردم دارد.

وی تصریح کرد: قطعا هر قدرتی که حاکم شود خوب است چرا که ما فقط نمی‌خواهیم جریان نااهل و وابسته به بیگانگان روی کار آید حال اینکه از خود مردم هر اندیشه‌ای حاکم شود قطعا این در عمق نظام و درون جامعه ضربه نخواهد زد و بنابراین پاسداری ما از دروازه مردم سالاری و ورود دشمنان است. اما از خودی‌ها و داخل جامعه هر کسی و با هر سلیقه و اندیشه‌ای در جریان قدرت قرار گیرد، این به اساس و اقتدار نظام ضربه نخواهد زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه مجری انتخابات در این دوره از یک جریان فکری و برنده انتخابات از جریان دیگری بود، اذعان داشت: در این دوره شاهد بودیم که مجری انتخابات با کمال امانتدار آن را برگزار کرد و جریان رقیب پیروز انتخابات شد. قطعا در هیچ کجای دنیا این دموکراسی را نمی‌بینید. این انتخابات به دلیل مشارکت 73 درصدی انتخاباتی شیرین و لذت‌بخش بود که مردم آزادانه و با نشاط و شادابی پای صندوق‌ها آمده و سرنوشت خود را تعیین کرده و مدیری که دلخواه‌شان بود انتخاب کردند.

وی با تاکید بر اینکه احساس استقلال و سرفرازی مردم در پای صندوق‌های رای احساسی ارزشمند است، تاکید کرد: حلاوت بالاتر این انتخابات انسانیت و انصاف و مروتی بود که رقبای کاندیدای منتخب داشتند و کوچکترین اما و اشکالی روی انتخابات نگذاشتند و حتی دیدیم که پیروزی را بر رقیب خود تبریک گفتند.

امام جمعه مشهد متذکر شد: این عمل آنها صورت یک آئینه‌ای شد برای کسانی که فساد و فتنه 88 را راه‌انداختند و به طرف دشمن رفتند و دست به دست دشمن دادند؛ آنها با ناجوانمردی، شیرینی و حلاوت مشارکت قریب به 80 درصدی را به کام ملت تلخ کردند. در حالی که انسانیت و انصاف کاندیداهای این دوره در واقع آئینه‌ای بود که فساد آن افراد را به ما نمایش داد.

پیروزی روحانی پیروزی گفتمان اعتدال بود

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: پیروزی آقای روحانی در واقع پیروزی گفتمان اعتدال بود نه سلطه اصلاح طلبان. البته این بستگی به روش و عملکرد ایشان دارد که آیا جریان اصلاح طلب را بر کشور مسلط کند یا خیر. ولی به هر حال رای مردم به اصلاح‌طلبان نبود. بلکه به اعتدال بود.

وی با تاکید بر اینکه مردم بصیر بوده و صاحب اختیار هستند، یادآور شد: خوشبختانه صدا و سیما در این دوره با گفت‌وگوها، مناظره‌ها و برنامه‌هایی که پخش کرد کاملا همه چیز برای مردم شفاف شد و بنابراین اکثریت مردم گفتمان اعتدال را پسندیدند و به این گفتمان رای دادند. بنابراین نباید پایه اصولگرایان و اصلاح طلبان را به میدان آورد.

وی یادآور شد: البته اصلاح‌طلبان زمانی پیروز هستند که این منتخب ملت به طیف اصلاح‌طلبی گرایش پیدا کنند و آنها بر مملکت مسلط باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به گفتمان حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار کرد: البته آقای روحانی در تمام صحبت‌ها و مناظره‌های خود معتدل بود که در کشور تندروی‌هایی وجود دارد که برای مردم مشکلاتی به وجود آورده بنابراین باید جلوی این تندروی‌ها را گرفته و اعتدال را حاکم کنیم. مردم هم به طبع اینکه به دنبال حل مشکل خود بودند به گفتمان وی رای دادند.

اعتدال باید اصلی برای توسعه اصل استکبارستیزی باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: اما اینکه ما چه هستیم و بنده و امثال بنده در مقابل آنها تسلیم گفتمان عدالت هستیم یا خیر، باید بگویم که اگر این گفتمان در حوزه یک روش و راهکار اجرایی برای توسعه اصول انقلاب اسلامی باشد قطعا روش و تجربه‌ای تازه است و میدان برای اجرایی کردن آن باز خواهد بود. اما اگر اعتدال به عنوان نقطه مقابل استکبارستیزی قرار گیرد این با اصل انقلاب منافات دارد و ما هیچ مدیریتی که با اصل انقلاب منافات داشته باشد را تحمل نخواهیم کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر اینکه برای مردم و خود ما از همه چی اصولی‌تر، اصولی است که امام (ره) دراین انقلاب آن را تثبیت کردند و پای این اصول خون و شهید داده‌ایم،‌خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاری خون‌هایی که داده‌ایم صرف‌نظر کنی. اصل استکبارستیزی اصل انقلاب و از اصول امام (ره) است؛ پای همین اصل 8 سال در دفاع مقدس مبارزه کردیم و بعد از امام نیز بزرگترین قدرت مدیریت و بزرگترین عظمت رهبری ما این است که در 24 سال پس از امام این اصل استکبارستیزی را مقام معظم رهبری با همان قدرت حفظ کرده‌ است تا اینکه استکبار را مستاصل و بیچاره کردند.

وی تصریح کرد: کجای دنیاست که امروز مرگ بر آمریکا نگوید. امروز تمام معادلات سیاسی دنیا به هم ریخته است. بنابراین به هیچ وجه از این اصل دست برنخواهیم داشت حتی اگر مانند زمان امام حسین (ع) یک مقام معظم رهبری بماند با 120 نفر.

وی تاکید کرد: قطعا اصل اعتدال به عنوان یک راهکار و اصل برای توسعه استکبارستیزی باید مطرح شود. این واقعیتی است که باید برای مردم ما مشخص شود.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه با اشاره به مواضع روز گذشته وزارت خارجه انگلیس و فرانسه مبنی بر تعامل با دولت جدید ایران، گفت: آنها با توجه به عنوان اعتدال خیال کردند که جریان منعطفی در جریان مدیریت کشور به وجود آمده است. جریان‌های استعمارگر و استعماری دنیا همیشه به دنبال جریان منعطف هستند. به ویژه در محیط‌های انقلابی تا این جریان‌ها را ابزار نفوذ خود در جامعه قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به عدم پیروزی اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اینکه عنوان می‌شود عدم ائتلاف اصولگرایان سبب شکست شد تحلیل درستی نیست و من معتقد نیستم؛ مردم ما مردمی آزاد بوده و بدنه مردم ما نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب نیستند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: اگر ائتلافی هم بوجود می‌آمد باز هم فایده‌ای نداشت چرا که مجموع آرا آنها زیر 50 درصد بود؛ مطالبه مردم در این دوره مطالبه معیشت بود و از طرفی جریان مدیریتی کشور را مقصر می‌دانستند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که آقای روحانی با گفتمان اعتدال می‌تواند مشکلات را حل کند. پس او را انتخاب کردند.

کد خبر 219129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز