یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره شمالی روز یکشنبه به آمریکا پیشنهاد کرد برای از بین بردن تنش ها و تحقق صلح در شبه جزیره کره بایکدیگر و در سطح بالا مذاکره کنند.

کره شمالی به آمریکا پیشنهاد مذاکره داد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی کره شمالی این پیشنهاد را به نقل از سخنگوی کمیسیون دفاع ملی این کشور مخابره کرد.

از این سخنگو نقل شده ما به عنوان یک کشور هسته ای، بدون توجه به اینکه دیگران به رسمیت می شناسند یا نه، مذاکرات سطح بالا میان دولت کره شمالی و آمریکا را پیشنهاد می کنیم .

سخنگوی کمیسیون دفاع ملی کره شمالی هدف از پیشنهاد مذاکره را اهمیت ثبات و صلح در شبه جزیره کره دانست.

این سخنگو تاکید کرد، اگر ایالات متحده به طور واقعی علاقه مند به کاهش تنش در شبه جزیره کره است ، موضوع خلع سلاح هسته ای را باید در طول مذاکرات و نه به صورت پیش شرط مطرح کند.

سخنگوی کره شمالی با اشاره به اینکه دولت آمریکا می تواند در مورد تاریخ و محل گفت وگوها تصمیم بگیرد، افزود: همه تحولات از جمله بدتر شدن اوضاع شبه جزیره کره به انتخاب ایالات متحده بستگی دارد.

پیونگ یانگ دو هفته قبل نیز پیشنهاد مشابهی به کره جنوبی داد و روز یکشنبه هفته گذشته دو طرف در منطقه مرزی پانمونجوم در سطح کارشناسی به مدت 17 ساعت مذاکره کردند.

اما ادامه این مذاکرات که قرار بود در سطح وزیر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در شهر سئول انجام شود پس از آنکه دولت کره شمالی سطح مقام خود را به معاون وزیر کاهش داد، لغو شد.

قرار بود مقام های ارشد دو کره درباره روابط دوجانبه و اختلاف های فیمابین از جمله از سرگیری فعالیت مجتمع صنعتی کائه سونگ در مرز دو کشور، با یکدیگر گفت و گو کنند.

با این وصف دولت کره شمالی از اینکه ریو کیل جائه وزیر وحدت کره جنوبی از حضور در گفت و گوها خودداری کرد و سطح آن را به معاونش کاهش داد، ابراز ناخرسندی کرده و اعزام نماینده خود را به سئول لغو کرد.

در همین حال کمیته وحدت کره شمالی در بیانیه ای آورده است: مسوول شکست گفت و گوها دولت سئول است که توطئه کرده و راه مذاکرات را مسدود می کند.

دولت کره جنوبی نیز بعد از آن اعلام کرد فرش قرمز برای هیات کره شمالی پهن نمی کند و دستور داد میز مذاکرات و پلاکارت های مرتبط با آن جمع آوری شود.

دولت کره جنوبی هفته گذشته جلسه مهمی به ریاست رییس جمهور این کشور برای بررسی آخرین تحولات مربوط به شبه جزیره کره برگزار کرد. پس از آن سئول اعلام کرد که باید از مواضع آمریکا آگاهی پیدا کند.

ناظران سیاسی می گویند بیشترین نگرانی در زمان حاضر آن است که آمریکا با اقدامات تحریک آمیز مانند چند ماه قبل بر سر اقداماتی که برای کاهش تنش ها آغاز شده مانع ایجاد کند.

شبه جزیره کره در ژانویه امسال و پس از آنکه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی نطقی بی سابقه به مناسبت آغاز سال نو میلادی خواستار بهبود روابط با همسایه خود شد و خانم پارک رییس جمهور جدید کره جنوبی به آن پاسخ مثبت داد، شاهد اقدام های تنش زا و مداخله جویانه آمریکا بود.

آمریکا طی ماه های اخیر با برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی و آوردن تسلیحات پیشرفته به منطقه باعث واکنش های عملی پیونگ یانگ شد و شبه جزیره کره را تا سرحد شرایط جنگی پیش برد.

کد خبر 219126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز