همشهری آنلاین: بر پایه یک نظرسنجی جدید، در بحبوحه خبرهای اخیر مبنی بر طرح واشنگتن برای ارسال تسلیحات به شورشیان تحت حمایت خارج در دمشق، اکثر امریکایی‌ها با مداخله نظامی کشورشان در سوریه مخالف هستند.

آمریکا

به گزارش شبکه پرس تی وی، بر پایه این نظرسنجی که نتیجه آن اوایل این ماه از سوی موسسه تحقیقاتی ایپسوس مستقر در فرانسه منتشر شد، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی مخالفت خود را با مداخله نظامی امریکا در سوریه اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که تنها ۲۲ درصد از شرکت کنندگان با مداخله نظامی امریکا در یکی از اصلی‌ترین کشورهای خاورمیانه اعلام موافقت کردند، در این بین، ۱۵ درصد نیز در پاسخ به این سوال که «آیا امریکا باید برای پایان دادن به بحران سوریه در این کشور مداخله نظامی کند یا خیر؟» گفته‌اند :«نمی‌دانم.»

نتایج این نظر سنجی تلفنی که بین تاریخ ۲۷ تا ۲۹ می ۲۰۱۳ انجام شد و ۱۳۸۲ تن در آن شرکت داشتند در سوم ژوئن منتشر شد.

این در حالی است که موسسه نظرسنجی گالوپ در امریکا با انجام تحقیقی مشابه نشان داده است که ۶۸ درصد از پاسخ‌دهندگان با مداخله نظامی امریکا در سوریه مخالف و ۲۴ درصد از آنان با این اقدام موافق هستند.

ظاهرا نتایج یکسان این دو نظرسنجی حاکی از آن است که نزدیک به دو سوم مردم امریکا با نقش نظامی کشورشان در سوریه مخالف هستند و از آغاز جنگ دیگری که امریکا در آن دخیل باشد و تهاجم این کشور به عراق، افغانستان و یا چیزی بیش از آن را یادآوری کند، بیم دارند.

این در حالی است که تلاش‌ها به منظور یافتن یک راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه، که اوج آن را می‌توان در نشست آتی ژنو شاهد بود، تا به اینجا با بن‌بست مواجه شده است و بر پایه نظرسنجی‌ها اکثر مردم درباره موفقیت این امر بدبین هستند.

بر پایه گزارش‌ها، مقامات دولت اوباما از طرح خود برای برگزاری جلساتی در کاخ سفید و مذاکره در رابطه با کمک به شورشیان تحت حمایت خارج در سوریه، از جمله ارسال تسلیحات مرگ‌آور به آنان و ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سراسر سوریه خبر داده‌اند.

مقامات افزون بر این اعلام کرده‌اند که جان کری، وزیر خارجه امریکا سفرِ این هفته خود به خاورمیانه را به تاخیر انداخته است تا بتواند در جلسات کاخ سفید درباره سوریه شرکت کند و این عمل پاسخی است به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه دربرابر گروه‌های شبه‌نظامی.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد: «به دستور رئیس‌جمهور، تیم امنیت ملی کشور، تمامی گزینه‌های ممکن که می‌تواند اهداف ما را در کمک به مخالفان سوری تحقق بخشد، بررسی می‌کند. اهدافی که به نیازهای حیاتی مردم سوریه و شتاب بخشیدن به گذار سیاسی سوریه پس از اسد جامه عمل می‌پوشاند.»

این اظهارات بار دیگر بر خواست امریکا مبنی بر سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و تنها رهبر عرب در منطقه که هموار از جنبش مقاومت فلسطین در مقابل اشغالگری رژیم اسرائیل حمایت کرده است، صحه می‌گذارد. رژیم اسرائیل، متحد اصلی امریکا در منطقه محسوب می‌شود.

این تحولات در حالی است که هم زمان با ادامه پیشرفت‌های نیروهای ارتش سوریه، شورشیان مخالف دمشق به دولت اوباما هشدار داده‌اند، بدون دریافت «حمایت فوری» متحمل «خسارات فلج کننده» خواهند شد.

کد خبر 219076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز