همشهری آنلاین: دبیر ستاد انتخابات کشور با تاکید بر این که شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری را تائید کند، گفت: آقای روحانی اکنون رئیس جمهور منتخب مردم است و از 12 مرداد ماه بعد از تنفیذ رهبر معظم انقلاب امور اجرایی کشور را در دست می گیرد.

سید صولت مرتضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان این که نامزدها در این دوره از انتخابات اخلاق و قانون را به درستی و همان طور که انتظار می رفت رعایت کردند، اظهار کرد: ملت ایران در این انتخابات خوش درخشید به گونه ای که رهبر معظم انقلاب به حضور مردم در صحنه با افتخار یاد کردند.

وی افزود: برنامه ریزی برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از خرداد سال گذشته آغاز و 24 فرآیند تا روز اخذ رأی طی شد. با وجود آنکه دو انتخابات همزمان برگزار شد، درمجموع با همه تلاشها و برنامه ریزی ها و اقدامات، انتخابات میمون و مبارکی را شاهد بودیم.

به گزارش مهر، دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به وجود 50 میلیون 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات تصریح کرد: در مجموع 7/72 درصد معادل 36 میلیون 704 هزار 156 نفر در انتخابات شرکت کردند.

وی با تبریک به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در پی کسب اکثریت آراء به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت، برای وی آرزوی موفقیت کردو افزود: خوشبختانه حماسه سیاسی در روز گذشته رقم خورد که این حضور گسترده مقدمه ای برای حماسه اقتصادی خواهد بود.

مرتضوی گفت: این انتخابات، انتخاباتی بسیار باشکوهی بود. ما چیزی حدود 22 روز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و هفت روز تبلیغات شوراها . تقریبا 270 هزار نفر در سراسر کشور تبلیغات کردند و ما کمترین حوادث و سوانح و بداخلاقی ها را شاهد بودیم. لذا این فرهنگ سازی که رسانه ملی انجام داد در پشتیبانی نامزدهای ریاست جمهوری آورده ای در اردوگاه جمهوری اسلامی ایران و این قابل صدور است.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری همه هزینه هایی که صورت گرفت تبدیل به یک سرمایه شد، رسانه ملی آمد در کمیسیون نظارت و تبلیغات نامزدها و برنامه هایش را ارائه کرد و تصویب و مقرر شد هر کدام از نامزدها ده تا دوازده ساعت مفید، برنامه داشته باشند. هزینه ها را رسانه ملی کم کرد و دیدیم که با این اقدامات انجام شده این حماسه به وقوع پیوست و مشارکت 72.7 درصدی را رقم زد با کمترین هزینه  بهترین نتیجه  را به همراه داشت.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور دقت را فدای سرعت نمی کند، عنوان کرد: واقعاً بنا بر این بود. تمام همکاران ما در سراسر کشور، استانداران، فرمانداران و ... همه بسیج شدند تا این امانت را به صاحبش برگردانیم. توأم بودن انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها کار بسیار سنگینی بود در همین تهران 1800 کاندیدا بود و بخش قابل توجه این ها می خواستند پای صندوق های رأی نماینده داشته باشند و نهایتاً در روز اخذ رأی و انتخاب 31 نفر توأم با مجاهدت بود.

مرتضوی درباره اینکه رئیس جمهور منتخب از چه زمانی این تصدی را بر عهده می گیرد، گفت: رئیس جمهور الان منتخب است و تمام امورات اجرایی کشور را رئیس جمهور قبلی تا روز 12 مرداد انجام می دهد و از آن به بعد دوره تصدی آقای روحانی با تنفیذ مقام معظم رهبری شروع می شود.

صولت مرتضوی درخصوص شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشارکت در خارج از کشور خوب بود. وی گفت: البته برخی از کشورهای اروپایی با وزارت امور خارجه همراهی نکردند.
وی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال اعتراض نامزدها به نتایج انتخابات گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی های مثبت انتخابات این بود که سایر نامزدها به فرد پیروز تبریک گفتند که این از رقابت اخلاقی میان نامزدهای ریاست جمهوری در کشورمان حکایت دارد. در صورتی که نامزدها اعتراضی به نتایج داشته باشند، حداکثر سه روز فرصت دارند تا به هیات نظارت انتخابات اعلام کنند و هیات نظارت نیز بین هفت تا ده روز برای پاسخ به شکایت احتمالی فرصت دارد. در هر صورت شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تأیید کند.

 

کد خبر 219057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز