مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

گروه دانش: شاید بتوانیم حس‌اش را درک کنیم شاید هم نتوانیم. الان 500 کیلومتر آن بالا ایستاده، با شکوه، مغرور و تنها. روزگاری چشم تیزبین زمین بود.

زیباترین، با شکوه‌ترین و رازآلوده‌ترین اسرار عالم را برای ما و به‌جای ما دید و از آنها تصویر گرفت. از کیوان، عروس منظومه شمسی، عکس کلوزآپ گرفت و زوایای پنهان سحابی عقاب، این جواهر نادر آسمانی را به ما نشان داد.

در حالی که هر روز سنگ‌ها و آشغال‌های فضایی ضربات سهمگینی را نثارش می‌کردند، ایستاد و تکان نخورد، اجزایش خراب‌ شد. و برنامه‌های درمانی شاتل که عقب می‌افتاد، هیچ‌وقت شکایت نکرد. ایستاد و چشم تیزبین زمین ماند.

حالا چشم تیزبین زمین در دلش غمی بزرگ دارد. می‌خواهند او را بازنشسته کنند. او 16 سال آن بالا بوده و مجموعه چیزهایی را که برای انسان‌ها کشف کرده از کشفیات پرکارترین دانشمندان هم بیشتر بوده است.

حالا پس از این همه خدمات باید از مدار زمین به پایین بیاید و برود توی موزه و جزیی از تاریخ کیهان‌شناسی شود. تاریخی که خودش یکی از بزرگ‌ترین سازندگان آن بوده است.

انسان‌ها حتی از شمایل جانشین‌اش هم دو روز پیش پرده‌برداری کردند. او حالا دارد در تنهایی خویش در آن اعماق فضا به بیکران‌های میهان خیره می‌شود و به تنهایی خویش فکر می‌کند و تنهایی انسان در این بی‌کرانگی.

و شاید به چند سال بعدش فکر می‌کند که بچه‌ها که به موزه می‌آیند، می‌شنود که معلمان می‌گویند: «بچه‌ها این همان چشم تیزبین زمین است که این همه تصاویر زیبای کیهان را برای ما گرفت.»

آخرین خبر این است که ناسا مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب را که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود، به نمایش گذاشته است. «جیمز وب» یکی از رؤسای پیشین ناسا بود که در قرن بیستم، زحمات زیادی را برای پیش‌برد فعالیت‌های فضایی بشر کشید و پروژه‌های زیادی زیر نظر او انجام شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است در سال 2013 جایگزین تلسکوپ هابل شود. این تلسکوپ تجهیزاتی دارد که می‌تواند دورترین نقاط جهان را با آن رصد کرد و با آن می‌توان نخستین کهکشان‌های متولد شده در کیهان را دید.

دانشمندان ناسا امید دارند با استفاده از این تلسکوپ بتوانند نزدیک‌ترین نقاط قابل دید پس از انفجار بزرگ (مهبانگ) و پیدایش جهان را رصد کنند و اطلاعاتی از انفجار بزرگ به دست آورند.

برنامه تلسکوپ فضایی «جیمز وب» مأموریتی است که توسط آژانس فضایی آمریکا و آژانس فضایی اروپا دنبال می‌شود و هدف از انجام این مأموریت مشاهده لحظه پیدایش جهان است.

ابعاد این تلسکوپ سه برابر «هابل» است. تلسکوپ فضایی هابل در خارج از جو زمین و در فاصله 575کیلومتری  زمین قرار دارد و اما تلسکوپ «جیمز وب» در مداری ورای جو زمین در فاصله 5/1 میلیون کیلومتری از زمین (93/0 برابر فاصله زمین تا خورشید)، قرار می‌گیرد.

روی این تلسکوپ دوربین‌های مختلفی از جمله دوربینی با دید مادون قرمز، دوربینی با طول موج بالاتر و یک دوربین طیف سنج، نصب شده است.

کد خبر 21905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز