گروه شهری: درحالی‌که دولت 8سال حمل‌ونقل پایتخت را با بی‌میلی و تحریم به سیستم قطره‌چکانی بودجه تجهیز کرد، 300دستگاه اتوبوس با حمایت شهرداری به‌زودی به چرخه حمل‌ونقل عمومی تهران افزوده می‌شود تا بخش دیگری از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نوسازی شود.

اتوبوس

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تأکید بر اینکه مردم حق دارند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که رفاه بیشتری برایشان به ارمغان آورد، گفت: اخیرا اتوبوس‌های هیبریدی که برای نخستین‌بار در ایران به‌کار گرفته شده‌اند، وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شده‌اند که امکانات رفاهی قابل‌توجهی برای کاربران دارد. این درحالی است که بودجه‌ای که دولت موظف به پرداخت آن است همچنان به‌دست ما نرسیده است.

سنندجی در این‌باره گفت: اهمیت اتوبوس‌های هیبریدی در حمل‌ونقل چه در ایران و چه در کشورهای اطراف به واسطه سوخت پاک بی‌نظیر است. در مجامع جهانی نظیر یو. آی. تی. پی سوخت پاک به‌عنوان یکی از عوامل کاهش آلودگی هوا مطرح است از این‌رو استفاده از این اتوبوس‌ها دارای اهمیت بسیار است. وی ادامه داد: در حال حاضر این اتوبوس‌ها از سوخت یورو 5یعنی گازوییل با 10پی‌پی‌ام گوگرد کار می‌کنند که با صحبت‌هایی که با شرکت پخش فراورده‌های نفتی شده است قول گازوییل 20پی پی‌ام را هم به ما داده‌اند. البته این اتوبوس‌ها با سوخت یورو4که در حال حاضر در پالایشگاه اراک تولید می‌شود هم کار می‌کنند، اما نکته حائز اهمیت اینجاست که گازوییل مورد مصرف تنها در هنگام استارت زدن به‌کار می‌آید و این بدان معناست که تولید آلایندگی این اتوبوس‌ها در حد صفر خواهد بود.

سنندجی افزود: ظرفیت این اتوبوس‌ها در حالت نشسته 52نفر و در کل ایستاده و نشسته 187نفر است که امکان جابه‌جایی 2200تا 2500مسافر در یک شیفت کاری را فراهم می‌کند. در حال حاضر اتوبوس‌های دوکابین در یک شیفت کاری 1800نفر را جابه‌جا می‌کنند. سنندجی همچنین خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های 3کابین ازجمله اتوبوس‌های راست در بوده و در همین راستا برای خطوط تندرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: طول این اتوبوس‌ها 27متر است و یکی از ویژگی‌های دیگر این اتوبوس‌ها ساخت در داخل است که در شرایط موجود می‌تواند اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری را تحقق بخشد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در ادامه به فعالیت بخش خصوصی پرداخت و گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت ما توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد، به‌گونه‌ای که امروز 4500دستگاه اتوبوس در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. ساخت این اتوبوس‌ها توسط شرکت‌های داخلی هم در همین راستا و حمایت از بخش خصوصی بوده است، اما باید توجه داشت که در حال حاضر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تنها توسط شهرداری تهران صورت می‌گیرد.

سنندجی با تأکید بر اهمیت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران بیان کرد: در 2سال گذشته هیچ اتوبوسی به شرکت واحد و متعاقب آن به بخش خصوصی داده نشده و این در حالی است که کرایه‌های اتوبوس‌ها هم افزایش داده نمی‌شود. وقتی اخذ کرایه با این روش عادلانه محاسبه می‌شود که دولت در امر نوسازی ناوگان سهمی که بنا بر قانون موظف به پرداخت آن است را می‌داد، حال آنکه در 2سال گذشته نوسازی ناوگان صددرصد از سوی شهرداری تهران صورت گرفته است.

با این حال باز هم مدیریت شهری برای رفاه حال شهروندان تصمیم به خرید اتوبوس‌های هیبریدی کرده است. وی افزود: 300دستگاه اتوبوسی هم که قولش داده شده بود به‌زودی به ناوگان ملحق می‌شوند که گام بلندی در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خواهد بود. سنندجی در پایان یادآور شد: ما در حال حاضر خط بی‌آرتی بزرگراه امام علی، خط 8و نوسازی خط یک را در دستور کار داریم که ورود این 300دستگاه می‌تواند کمک بزرگی در ارائه خدمات بهتر به شهروندان باشد.

کد خبر 218990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز