گروه دانش و سلامت: طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره درخواست جاسوسی دولت آمریکا از سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مخابراتی منتشر شده است.

با وجود این دولتمردان آمریکا از جمع‌آوری اطلاعات شخصی مردم از این شبکه‌ها دفاع کرده و آن را در راستای تأمین منافع ملی خود تلقی می‌کنند. فیس‌بوک و مایکروسافت نخستین شرکت‌های اینترنتی هستند که تعداد کل درخواست‌های کاخ سفید برای دسترسی به اطلاعات کاربرانشان را افشا کردند. به گزارش سی‌نت، 2 شرکت فیس‌بوک و مایکروسافت که به‌دنبال افشای جاسوسی بی‌واسطه دولت آمریکا از سرورهایشان اعتبار و احترامشان را نزد صدها میلیون کاربر از دست داده‌اند به افشای تعداد کل درخواست‌های کاخ سفید برای دسترسی به اطلاعات کاربرانشان پرداخته‌اند و امیدوارند با افشای این اطلاعات تا حدی اعتبار ازدست‌رفته را به دست آورند.

درخواست‌های افشاشده هم درخواست‌های آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی در مورد عملکرد کاربران عضو فیس‌بوک و گوگل را دربرمی‌گیرد و هم شامل درخواست‌های پلیس فدرال، ایالتی و محلی برای دریافت داده‌های کاربران به‌منظور پیشبرد تحقیقات جنایی است. آماری که افشا شده نشان می‌دهد در یک بازه زمانی 6 ماهه اطلاعات حدود 18 هزار نفر از کاربران فیس‌بوک افشا شده است.

این رقم در مورد مایکروسافت در همین بازه زمانی که تا پایان سال 2012 را شامل می‌شود، به 31 هزار حساب کاربری می‌رسد. در عین حال گوگل هم در حال بررسی تقاضاهای دولتی دریافتی است و قصد دارد آمار مشابهی را افشا کند. گوگل قول داده که در مقایسه با مایکروسافت و فیس‌بوک جزئیات بیشتری را افشا کند. هرسه شرکت می‌گویند اطلاعات افشا‌شده در مورد برنامه جاسوسی کاخ سفید از ارتباطات اینترنتی شهروندان موسوم به پریزم دقیق نبوده و آنها هرگز به دولت اوباما اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای خود را نداده‌اند.

با این حال عموم مردم این ادعاها را باور نداشته و معتقدند شرکت‌های بزرگ اینترنتی آمریکا از طریق همکاری با دولت آمریکا و ارائه خدمات امنیتی و جاسوسی به آن، حریم شخصی شهروندان را به خطر انداخته‌اند. نشت اطلاعات توسط تکنسین‌های کامپیوتری در ماه جاری حاکی از آن بود که دولت آمریکا درحال انجام یک عملیات تجسس الکترونیکی، در سطحی بسیار وسیع‌تر از چیزی که قبلا به آن اذعان شده، بوده است. آمریکا می‌گوید که این برنامه به جلوگیری از حملات تروریستی کمک می‌کند. تد اولیوت از مسئولان فیس‌بوک در پیامی در وبلاگ این شرکت گفت که درخواست‌ها مربوط به مسائل مختلف ازجمله کودکان مفقود، فراری‌ها، جرائم سبک و تهدیدهای تروریستی بوده است.

پیش‌تر در ماه جاری ادوارد اسنودن جزئیات یک برنامه به نام پریزم را فاش کرد که توسط سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) اجرا می‌شود. او تا چند روز پیش از نشت این اطلاعات در استخدام یک شرکت مقاطعه‌کار بودکه برای دولت آمریکا کار می‌کرد.
روزنامه‌های گاردین و واشنگتن‌پست اسنادی را چاپ کرده‌اند که بر اساس آن ادعا می‌شود ان اس‌ای می‌تواند مستقیما به سرورهای شرکت‌هایی ازجمله فیس‌بوک، مایکروسافت، اپل و گوگل دسترسی یابد.

چندی پیش تیم برنرز لی، مخترع شبکه جهانی وب، به افشاگری‌های جدید درباره سازمان اطلاعات ملی آمریکا در مورد جمع‌آوری اطلاعات شخصی از سرورهای تعدادی از شرکت‌های کامپیوتری واکنش تندی نشان داد. بر اساس گزارش‌ها سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به‌طور مستقیم با دسترسی به سرور شرکت‌های کامپیوتری مثل مایکروسافت، اپل، گوگل و فیس‌بوک، تصاویر و ای‌میل‌هایی را استخراج کرده‌اند.

روزنامه گاردین نیز در مطلبی نوشته بود: آژانس امنیت ملی آمریکا از شرکت خدمات تلفن و اینترنتی ورایزون خواسته است اطلاعات تلفنی و اینترنتی کاربران خود را جمع‌آوری کرده و در اختیار این آژانس بگذارد.

کد خبر 218966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز