همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا که نگران است آمریکا با برنامه جاسوسی استراق سمع خود، از اطلاعات کاربران اینترنتی اروپا نیز جاسوسی کند از واشنگتن خواسته تا جزئیات این برنامه را برای آنها ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدای روسیه، آمریکا موافقت کرده است که اطلاعاتی را درباره برنامه جاسوسی موسوم به «پریسم» که اخیراً جنجال‌هایی را به پا کرده است، در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهد.

«سیسیلیا مالم استورم»، کمیسیونر امور داخلی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: با آمریکا به توافقاتی رسیدیم تا یک گروه کارشناسی فراآتلانتیک برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پریسم دریافت کنیم و پادمان‌های آن بررسی شود.

بر اساس این گزارش، مالم استورم درباره برنامه جاسوسی پریسم با «اریک هولدر» دادستان کل آمریکا و دیگر مقامات در ایرلند دیدار کرده است.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که در اتحادیه اروپا نگرانی‌های به وجود آمده است مبنی بر آنکه داده‌های کاربران اینترنت اروپایی‌ها نیز بعنوان بخشی از برنامه جاسوسی پریسم مورد نظارت قرار گیرد که این در نقض قوانین حفظ داده‌ها اتحادیه اروپا است.

در تازه‌ترین گزارش‌ها درباره جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از کاربران اینترنتی و همچنین استراق سمع تماس‌های تلفنی شهروندان آمریکایی و همچنین افراد خارجی حاکی از آن است که نهادهای امنیتی آمریکا به سرورهای 9 شرکت آمریکایی از جمله گوگل و «اپل» دسترسی مستقیم داشته‌اند.

اخیراً انتشار اخباری درباره برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از شهروندان آمریکایی در صدر اخبار رسانه‌های غربی قرار گرفته است به طوریکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش از این برنامه دفاع کرد و گفت که اجرای آن تحت نظارت شدید کنگره و دستگاه قضایی انجام می‌شود.

«ادوارد اسنودن» مأمور 29 ساله سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» با انتشار یک نوار ویدئویی در مصاحبه با گاردین اعلام کرد که منبع این خبر فاش شده بوده است.

در این گزارش روزنامه گاردین که در واشنگتن‌پست نیز منتشر شد، آمده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال آمریکا برای ردیابی ارتباطات آنلاین، به دنبال نفوذ در سرورهای شرکت‌های اینترنتی آمریکایی بوده‌اند.

«جیمز کلاپر»، رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا افشای اطلاعات درباره این برنامه و گزارش رسانه‌ها در اینباره را محکوم کرد. روز سه‌شنبه هفته جاری، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با تشکیل پرونده‌ای حقوقی علیه این برنامه، قانونی بودن چنین نظارتی را به چالش کشید.

بر اساس این گزارش، ائتلافی از بیش از 80 شرکت اینترنتی و گروه فعال در زمینه آزادی‌های مدنی هم یک وب‌سایت راه‌اندازی کردند و از کنگره آمریکا خواستند تا در این باره تحقیقات کاملی انجام دهد. «دیوید دراموند» یکی از مدیران بخش حقوقی گوگل از دادستان آمریکا درخواست کرده تا مجوز لازم را برای انتشار اطلاعات مربوط به موارد متعدد درخواست‌های نهادهای امنیت ملی آمریکا صادر کند.

او در نامه‌ای به دادستان آمریکا نوشت: شمار درخواست‌هایی که گوگل داشته است، به وضوح نشان می‌دهد که تعداد مواردی که گوگل با این درخواست‌ها موافقت کرده، به مراتب کمتر از مواردی است که ادعا می‌شود. گوگل چیزی برای مخفی کردن ندارد.

مایکروسافت هم اعلام کرده است که شفافیت بیشتر درباره این درخواست‌ها می‌تواند در درک جامعه و طرح این مسائل مهم، مؤثر باشد.

برنامه جاسوسی «PRISM»، به افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کنند، این قدرت را می‌دهد تا هر زمان که دوست دارند وارد ایمیل‌های هر کسی که بخواهند، بشوند و بنابراین می‌توان با دستکاری نرم‌افزار رایانه‌ها کاری کرد که وقتی افراد با آن دستگاه، به شبکه اینترنت وصل می‌شوند، قابل شناسایی باشند و هر اندازه که کاربر اینترنتی مراقب امنیت و ایمنی خود باشد، باز در امان نخواهد بود.

علیرغم موجی از انتقادات وارده به شرکت‌های اینترنتی چون گوگل و فیس‌بوک، این شرکت‌های فعال در عرصه فناوری، دادن دسترسی نامحدود این چنینی به مقامات آمریکا را تکذیب کرده‌اند.

کد خبر 218760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز