همشهری آنلاین: اعتصاب عمومی 24 ساعته در یونان باعث شد تا بسیاری از بخش‌های ارائه‌ دهنده خدمات عمومی این کشور دچار هرج و مرج شوند.

اعتراض و اعتصاب یونانی ها به تعطیلی تلویزیون دولتی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اعتصاب در اعتراض به اقدام غیر منتظره دولت برای تعطیل کردن تلویزیون دولتی یونان (ERT) صورت گرفته است. این تصمیم دولت یونان موجب بیکار شدن نزدیک به ۲۷۰۰ تن می‌شود.

اعتصاب ۲۴ ساعته در یونان که روز پنج‌شنبه آغاز شد و رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود، از نیمه شب به وقت محلی آغاز شد.

گروه‌های مختلف در آتن دست به راهپیمایی اعتراضی زده‌اند و تمام آن‌ها به تدریج در مقابل دفتر تلویزیون ERT به هم می‌پیوندند.

آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان می‌گوید که این شبکه تلویزیونی "نمادی از اتلاف منابع و نبود شفافیت" بود.

تعطیلی این شبکه تلویزیونی بخشی از اقدامات دولت برای اجرایی کردن تعهداتش در چارچوب توافقات برای دریافت کمک مالی خارجی است.

اعتصاب عمومی امروز، سومین اعتصاب در یونان در سال ۲۰۱۳ است و فعالان در بخش‌های دولتی، همچون ادارات، مدارس و بیمارستان‌ها در آن مشارکت کرده‌اند.

در پی این اعتصاب، فعالیت اتوبوس‌ها، شبکه تراموا، مترو و کشتی‌ها هم مختل شده است و خط مترو به سمت فرودگاه اصلی آتن تعطیل است.

کارکنان برج مراقبت و اتاق کنترل فرودگاه آتن هم برای دو ساعت دست از کار کشیده‌اند.

دولت می‌گوید که ماموران پلیس ضد شورش در مقابل ساختمان‌های شبکه ERT مستقر شده‌اند تا با "هر اقدام خرابکارانه" مقابله کنند.

از روز سه‌شنبه گذشته پخش بخش عمده‌ای از برنامه‌های تلویزیونی این شبکه متوقف شده است، اما پخش برنامه‌های رادیویی و اطلاع‌رسانی آنلاین همچنان ادامه دارد.

گئورگیس میلیونیس، از اعضای «جبهه مبارز تمام کارگران»، از احزاب فعال در زمینه حقوق کارگران، می‌گوید: "این کشمکش بر وضعیت همه تاثیر می‌گذارد، چون مصوبه‌ای که پیش‌نویس آن آماده است، تنها درباره شبکه ERT نیست، بلکه درباره هزاران نیروی کار دیگر است. این تصمیم نوعی چراغ سبز برای هزاران سازمان دولتی دیگر برای تعطیلی و بیکار شدن شاغلان آن‌ها است."

با این حال، نشانه‌های خیلی کمی از همراهی فعالان در بخش خصوصی با این اعتصاب وجود داشته است.

وضعیت خیابان‌های شهر همانند روزهای قبل بوده است و سوپرمارکت‌ها و کافه‌ها به فعالیت معمول مشغول بوده‌اند.

از زمان آغاز بحران اقتصادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ تاکنون، اتحادیه‌های صنفی که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن عضو آن‌ها هستند، بارها در یونان اعلام اعتصاب کرده‌اند.

کد خبر 218723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز