سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن که در مصاحبه با روزنامه گاردین خود را افشاگر برنامه شنود و جاسوسی دولت اوباما از میلیون ها شهروند آمریکایی معرفی کرد، ناپدید شد.

Edward Snowden

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز سه شنبه با اعلام این خبر گزارش داد: اسنودن که یکی از کارکنان سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود یک روز پس از پذیرفتن مسولیت افشای اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به یکباره از محل اقامتش در هنگ کنگ ناپدید شد.

فرانس 24 گزارش داد:بیم آن می رود که وی با خطر استرداد و محاکمه توسط سیستم قضایی آمریکا در اتباط با اقدامی که صورت داده روبرو باشد.

رسانه های تصویری غرب از جمله سی.ان.ان روز دوشنبه گزارش دادند: اسنودن 29 ساله در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی گاردین درمحل اقامتش درهتلی درهنگ گفت: درپاسخ به ندای وجدانش اطلاعات محرمانه دولت آمریکا را درباره جمع آوری اطللاعات شهروندان آمریکایی را افشا کرده است.

وی گفت: اقدام مخفی دولت آمریکا در جمع آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی درحقیقت ویران ساختن مبانی اولیه آزادی و دمکراسی دراین کشور است.

رسانه های خبری غرب گزارش دادند: اسنودن یکی از کارکنان بخش فنی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بوده و در استخدام شرکت خصوصی امنیتی بروز آلن همیلتون بود اقدامات پشت پرده دولت اوباما در شنود تلفنی و اطلاعات اینترنتی بیش از 121میلیون آمریکایی را فاش ساخته بود.

اسنودن به گاردین گفت: من نمی‌خواهم در جامعه ای به سر ببرم که چنین رفتارهایی درآن صورت می گیرد، نمی‌خواهم در دنیایی زندگی کنم که در آن هر چه می‌گویم و می‌نویسم ثبت می‌شود.

بنابر گزارش ها در شرایطی که امکان دارد نظام قضایی آمریکا ادوارد اسنودن را به اتهام افشای اطلاعات سری محاکمه کند و به دنبال استرداد وی باشد، کاربران اینترنت تاکنون توانستند در حمایت از وی 30 هزار امضا جمع کنند، امضا کنندگان از رییس جمهوری آمریکا خواهان عفو وی شدند.

گفتنی است روزنامه نیویورک تایمز طی روزها اخیر در گزارشی از اجرای محرمانه برنامه جاسوسی دولت باراک اوباما به منظور جمع آوری اسناد مربوط به مکالمات کاری و تجاری آمریکایی ها در چارچوب قانون میهن پرستی خبر داد.

به نوشته این روزنامه، طبق حکم فوق محرمانه ای که در ماه آوریل از سوی قاضی راجر وینسون از دادگاه اطلاعات جاسوسی خارجی امضا و صادر شد، شرکت وریزون بیزنس نت ورک سرویسز از بزرگترین اپراتورهای خدمات مخابراتی و اینترنتی آمریکا، باید روزانه همه مکالمات بین آمریکا و خارج از کشور و یا در سراسر آمریکا، از جمله مکالمات تلفنی محلی را برای ارزیابی و بررسی در اختیار آژانس امنیت ملی این کشور قرار دهد.

بنابرگزارش ها،شرکت وریزون بیزنس نت ورک سرویسز داده های تلفنی121میلیون مشترک خود را در اختیار آژانس امنیت ملی کشور قرار داده است.

کد خبر 218343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز