همشهری آنلاین: جولیان اسانژ،‌ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس درمورد اسرار و اطلاعات محرمانه و اینکه افشای آنها چه عواقبی در پی دارد اطلاعات زیادی دارد و از این رو می‌تواند به افرادی که در چنین شرایطی به دام افتاده‌اند، توصیه‌هایی کند.

جولیان اسانژ

براساس گزارش CNN، اسانژ که خود به دلیلی مشابه ماه‌ها است که خود را در سفارت اکوادور محبوس کرده‌است، برای ادوارد اسنودن، کارمندی که اطلاعات محرمانه درباره برنامه‌های جاسوسی الکترونیکی آمریکا را افشا کرده توصیه‌هایی دارد.

اسانژ در مصاحبه‌ای با CNN گفت اکیدا به اسنودن توصیه می‌کنم که به آمریکای لاتین برود، زیرا آمریکای لاتین طی 10 سال گذشته اثبات کرده که در زمین حقوق بشر پیشرفت قابل توجهی داشته‌است و به افراد زیادی پناه داده‌است.

این مصاحبه از سفارت اکوادور در لندن انجام شد،‌ جایی که اسانژ نزدیک به یک سال در آن پناه گرفته‌است تا از استردادش به سوئد و پس از آن به آمریکا جلوگیری شود. سفارت اکوادور در ماه آگوست به اسانژ پناهندگی داد اما مقامات بریتانیایی اعلام کردند در صورتی که وی سفارت را ترک کند، او را دستگیر خواهند کرد.

اسانژ  در این مصاحبه برای اسنودن جملاتی پرمحبت به کار برده و وی را قهرمان توصیف کرده است درحالی که با استفاده از جملاتی تند و گزنده برنامه‌ای که اسنودن آن را افشا کرده را مورد هجوم قرار داده است.

اسنودن 29 ساله در گفتگو با گاردین اعلام کرد برای افشا کردن این برنامه جاسوسی که وی آن را تهدیدی واقعی برای دموکراسی می‌نامد، خانواده و کارش در هاوایی را رها کرده و به هنگ‌کنگ رفته است. وی در شرکت مشاور رایانه‌ای بوز آلن همیلتون، یکی از پیمانکاران برنامه جاسوسی الکترونیکی سازمان امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بود.

اسنودن پیش از انتشار خبرها و افشاگری‌اش در هتلی در هنگ‌کنگ اقامت گزید و روز گذشته این هتل را ترک کرد اما هنوز از مرز چین خارج نشده و در همان محدوده باقی مانده‌است.

اسانژ درباره این برنامه جاسوسی می‌گوید نظارت بر این روند به صورت محرمانه انجام گرفته‌است و سیاست آن نیز محرمانه است. این برنامه درباره شناسایی چند مضنون و تجسس در اطلاعات شخصی آنها نیست بلکه حرکتی وسیع و خودسرانه است که نه تنها آمریکایی‌ها، بلکه نسل بشر را فراخواهد گرفت.

به گفته اسانژ در برخی موارد که مدارکی کافی در دست است، تحت نظر گرفتن برخی از افراد برای مدت زمانی محدود عملی به‌جا است اما هیچ توجیهی برای سری نگه داشتن چنین برنامه‌هایی وجود ندارد. اسانژ می‌گوید هیچ‌کس اجرای برنامه جاسوسی برروی تمامی انسان‌ها را قبول نداشته و اختیار انجام آن را به اوباما نداده است.

کد خبر 218280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز