گروه بورس: در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باردیگر موضوع واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال داغ شد و دیروز مجلس طرحی را در لایحه بودجه به تصویب رساند که براساس آن دست دولت را برای فروش سهام این دو باشگاه از طریق بورس بازمی‌گذارد.

بورس

به گزارش همشهری، اگرچه موضوع واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال از ابتدای دهه 80مطرح بود اما بحث‌های جدی درباره فروش سهام این دوباشگاه از سال 84و همزمان با انتخابات نهم ریاست‌جمهوری جدی ترشد، در آن زمان محسن مهرعلیزاده که قبل از آن رئیس سازمان تربیت بدنی بود، برای شرکت در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری نام نویسی کرد و یکی از شعار‌های مطرح او، واگذاری سهام این دو باشگاه پر طرفدار فوتبال و اجرای خصوصی‌سازی‌ در این دو باشگاه بود اما پس از مشخص شدن نتایج آرا و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور برنامه واگذاری سهام این دو باشگاه وارد حاشیه‌های سیاسی شد و با آنکه سازمان خصوصی‌سازی تلاش‌های زیادی کرد اما با گذشت 8سال هنوز موفق به فروش سهام این دوباشگاه نشده است.

کارشناسان بر این باورند که موضوع واگذاری سهام این دوباشگاه نسبت به واگذاری سهام بسیاری از شرکت‌های بورس که از سال 85براساس سیاست‌های اصل 44واگذار شده‌اند به‌مراتب از حساسیت کمتری برخوردار است اما اشاعه نوعی دیدگاه سیاسی در این 8سال نسبت به فروش سهام این دو باشگاه که کمتر جنبه واقعی دارد، مانع از واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال شد.

در عین حال قوانین و استاندارد‌های بین‌المللی باشگاه‌های ورزشی را مکلف کرده است که به‌صورت خصوصی اداره شوند و در طول چند سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا از این دوباشگاه خواسته است که ساختار شرکتی باشگاه‌های ورزشی را به‌صورت خصوصی رعایت کنند. موضوع واگذاری سهام این دو باشگاه هر از گاهی مورد بهره‌برداری تبلیغاتی برخی گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی روز گذشته مجلس طرح واگذاری سهام این دوباشگاه پرطرفدار فوتبال را تصویب کرد، به این ترتیب به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ باید هرچه سریع‌تر تلاش کند تا قبل از تغییر دولت سهام این دو باشگاه را به‌دست بخش خصوصی بسپارد.

بر این اساس همزمان با داغ شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری باردیگر موضوع واگذاری سهام این دوباشگاه مطرح شد و این بار نمایندگان مجلس طرح واگذاری سهام را از طریق بورس مطرح کردند. دیروز نمایندگان مجلس در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به بندهایی از لایحه بودجه طرح واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را با اصلاح یک‌بند به تصویب رساندند. براساس این بند، دولت مجاز است سهام خود در باشگاه‌های ورزشی ازجمله استقلال و پیروزی را با رعایت قوانین و مقررات از طریق بورس به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار و درآمد حاصل را به‌حساب درآمد عمومی ردیف 310520واریز کند.

کد خبر 218015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز