شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه موناش درحال آماده‌سازی فناوری برای رونمایی هستند که می‌تواند به افراد نابینا قدرت دیدن را بازگرداند.

چشم

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان دانشگاه موناش به زودی قصد دارند تکنولوژی پیشرفته‌ای که می‌تواند قدرت بینایی تعداد زیادی از جمعیت 45 هزار نفره نابینا در استرالیا را به آنها بازگرداند را رونمایی خواهند کرد.

سیستم بینایی موناش، که توسط تیمی 60 نفره از محققان دانشگاه موناش ابداع شده‌است، به نابینایان امکان می‌دهد با کمک گرفتن از تراشه‌ای که در مغز آنها کاشته شده و به صورت بی‌سیم به دوربینی که درون یک عینک کارگذاشته شده، متصل است، اشیا و افراد را ببینند.

این دوربین تصاویر را به ثبت رسانده و از طریق پردازشگری دیجیتال به تراشه‌ای که در پس جمجمه افراد کاشته شده ارسال می‌کند.این تراشه از طریق الکترود‌هایی غشای بینایی را تحریک کرده و به مغز امکان می‌دهد تصاویر را ترجمه و تفسیر کند.

این تکنولوژی به افراد کمک می‌کند تا اجسام را به شکل مجموعه‌ای از نقاط و یا تکه‌های رنگی مشاهده کنند. نرم‌افزار تشخیص چهره نیز در این دوربین به نابینایان در شناسایی هویت افراد کمک کرده و دیگر انواع نرم‌افزارها نیز به تشخیص موانع و راه پله‌ها کمک خواهند کرد.

محققان به زودی نمونه آزمایشی این تکنولوژی را ارائه کرده و پیش از آغاز دوره آزمایش آن برروی انسان طی نیمه اول سال آینده، آن را مورد آزمایش‌های متعدد قرار خواهند داد. به گفته محققان این تکنولوژی پیشرفته‌ترین سیستمی‌است که تاکنون برای کمک  به نابینایان برای دیدن اجسام و اشیا ابداع شده‌است.

کد خبر 217782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز