جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - زهرا رفیعی: سبزی و گوجه و خیار می‌خوریم به امید اینکه این فیبر دارد و برای روده خوب است و دیگری جلوی سرطان را می‌گیرد اما غافل از اینکه نه‌تنها این گیاهان، که خیلی از صیفیجات که محل تولیدشان مزارع حوالی تهران است با آب فاضلاب شهری تولید شده‌‌اند.

سبزیجات

آبیاری مزارع جنوب تهران با آب فاضلاب چند سالی است که هرچند وقت یکبار به بحث داغ محافل رسانه‌ای تبدیل می‌شود و با وجود وعده‌های مسئولان بعد از مدتی دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.مزارع جنوب شهر تهران که تأمین‌کنندگان اصلی سبزیجات پایتخت و شهرهای همجوار آن هستند توسط کشاورزانی اداره می‌شوند که اغلب آنها آبیاری این مزارع با آب فاضلاب را معضل بزرگی نمی‌دانند و بسیاری از آنها با وجود هشدار مسئولان همچنان به این نوع آبیاری مشغول هستند و این در حالی است که این روش ناصحیح بسیاری از بیماری‌ها را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

پیش از این، همشهری گزارشی در مورد وضعیت آبیاری مزارع سبزیجات در جنوب تهران تهیه کرده بود.موضوع آبیاری مزارع با آب فاضلاب این‌بار با اظهارنظر مهندس غلامرضا شقاقی، رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت دوباره زنده شد.
به گزارش ایسنا، وی درباره هشدارهایی که پیش از این در زمینه آبیاری مزارع جنوب تهران با آب فاضلاب داده شده بود، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که در این زمینه انجام شد، موارد آبیاری این مزارع با آب فاضلاب کاهش یافته است.

وی گفت: مباحث مربوط به استفاده از آب فاضلاب و جلوگیری از آن نیازمند اقدامی بین‌بخشی است و تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه کار خود را انجام دهند تا آب سالم برای کشاورزی تأمین شود. البته لازم است خود کشاورزان نیز آگاه باشند که تنها باید از آب سالم برای محصولات خود استفاده کنند.

وی آبیاری مزارع با آب فاضلاب را عمدتا مربوط به مزارع جنوب تهران دانست و افزود: هرچند به‌دنبال اقدامات انجام شده، موارد آبیاری مزارع با آب فاضلاب کاهش یافته اما این مشکل کماکان وجود دارد و نیازمند پیگیری‌های بیشتری است. امیدواریم هر دستگاهی به وظایف سازمانی‌ خود عمل کند تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

دکترمسعود مردانی رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: در خرداد سال84 اپیدمی وبا در کشور شیوع پیدا کرد که در اثر آن بیش از هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند. پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد که علت بروز این بیماری، استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع جنوب تهران بود. در آن زمان به‌دلیل کمبود آب و خشکسالی متخلفان کانال‌های فاضلاب را سوراخ و آب فاضلاب را به مزارع خود هدایت می‌کردند. مسئولان در آن زمان به‌شدت با متخلفان برخورد کردند. آب‌های فاضلاب منشأ بروز بیماری‌های عفونی است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در مورد بیماری‌های ناشی از مصرف میوه‌ها و سبزیجات آلوده گفت: با شروع فصل تابستان و استفاده نابجا از آب فاضلاب در مزارع، باید منتظر شیوع بیماری‌های اسهالی، روده‌ای و انگلی باشیم. عمده این بیماری‌ها با تب، درد شکم و اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهند.

سردسته این بیماری‌ها اسهال حاد عفونی است که فرد با این علائم خود را به پزشک می‌رساند. این درد ممکن است پیچشی و شدید باشد و در مواردی فرد باید در بیمارستان بستری شود. این بیماری نوعی از بیماری‌های روده‌ای است. بیماری دیگری که در تابستان شیوع پیدا می‌کند، بیماری وبا است که از اردیبهشت و خرداد به بعد انتظار بروز آن در کشور وجود دارد. فرق بیماری وبا با بیماری اسهال حاد عفونی این است که بیمار تب ندارد، حجم اسهال بسیار زیاد است، کم‌کم بیمار دچار کم‌آبی و نارسایی کلیه و اختلالات الکترولیتی می‌شود. از دیگر بیماری‌ها عفونت‌های انگلی مانند آسکاریس و کرم قلابدار است.

وی با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت محیط گفت: مسئولان بهداشت محیط نباید بگذارند که حتی یک کشاورز از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده کند و اگر کسی چنین کرد شدید‌ترین مجازات‌ها را برای وی اعمال کنند.دکتر مسعود مردانی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه با همه نظارت‌های موجود مردم باید نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنند، گفت: در این فصل به‌صورت جدی از خوردن سبزی که به تمیزی آن مطمئن نیستند خودداری کنند.

حتما سبزی را در مراحل مختلف چندین‌بار بشویند. ابتدا آلودگی‌های ظاهری را برطرف کنند بعد به‌مدت 20 تا 30 دقیقه در حجم زیادی از آب و مقداری مایع ظرفشویی نگه‌دارند. این کار باعث می‌شود که کیست‌های انگلی از میوه‌ها و سبزیجات جدا شود. اما با این کار آلودگی سبزی‌ها و میوه‌ها از بین نمی‌رود. پس از این مرحله حتما باید برای گندزدایی و میکروب‌زدایی از محلول پرکلرین و یا هر مایع ضد‌عفونی‌کننده دیگر که در بازار موجود است استفاده شود. کارکرد این ماده با مایع ظرفشویی کاملا متفاوت است. این ماده به مقدار قابل توجه در مراکز درمانی در اختیار مردم قرار دارد.

کد خبر 217670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز