گروه اقتصادی: شورای نگهبان قانون اساسی با وارد دانستن 19 ایراد به مصوبه مجلس درخصوص بودجه سال‌جاری، این لایحه را دوباره به مجلس برگرداند تا نمایندگان در نشست هفته آینده با رفع ایرادهای مطرح شده، سند دخل و خرج سال 1392دولت را نهایی کنند.

از مهم‌ترین ایرادهای مطرح شده از سوی شورای نگهبان می‌توان به تصمیم مجلس درخصوص واگذاری مسئولیت تنظیم سیاست‌های ارزی و تعیین نرخ ارز اشاره کرد که از نظر شورای یادشده مغایر با اصل 60قانون اساسی است و باید اصلاح شود. به‌گزارش همشهری، مجلس در جریان مذاکرات بودجه‌ای مسئولیت تنظیم سیاست‌های ارزی و تعیین نرخ ارز را به شورای پول و اعتبار واگذار کرده بود.

به‌گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، این تصمیم مجلس با توجه به ترکیب شورای پول و اعتبار، مغایر اصل 60قانون اساسی شناخته شد. وی افزود: لایحه بودجه امسال طی هفته گذشته و این هفته، در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که در پی اختلاف‌نظرهای به‌وجود آمده بین دولت و مجلس درباره لایحه، نمایندگان دولت ازجمله معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی همراه با کارشناسان و نمایندگانی از کمیسیون تلفیق مجلس را در جلسه عمومی شورای نگهبان دعوت کردیم و نظرات آنها نیز دریافت شد. به گزارش فارس، کدخدایی همچنین گفت که سازمان‌های مختلف که نسبت به لایحه بودجه نظراتی داشتند نیز دیدگاه‌های خود را به‌صورت مکتوب برای شورای نگهبان ارسال کردند که آنها هم در بررسی لایحه مدنظر اعضای شورا قرار گرفت.

از ایرادهای جدی شورای نگهبان به برخی مصوبات مجلس درخصوص بودجه سال‌جاری کشور این است که این مصوبات دارای ماهیتی غیربودجه‌ای است. شورای یادشده درخصوص تصمیم مجلس برای واگذاری سهام باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس هم این ایراد را وارد دانسته که روشن نیست که آیا منظور مجلس مربوط به فروش حداقل 50درصد از سهام است یا مربوط به سقف 300هزار میلیارد ریال با فروش رساندن آن به‌صورت نقدی و یا همه این موارد را شامل می‌شود و لذا پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد به‌ویژه اینکه علاوه بر این دولت مدعی است بخشی از این سهام قبلا واگذار شده که در این صورت آیا شامل آنها نیز می‌شود یا خیر؟ همچنین منظور از واژه‌های «شبه‌دولتی»، «هواداران»، «اهلیت» و «قابلیت» مشخص نیست؛ به علاوه، روش واگذاری در فراز دوم این جزء درخصوص باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس روشن نیست که آیا واگذاری اینها نیز از طریق بورس انجام می‌گیرد یا خیر؟ و لذا پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کد خبر 217536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز